dc.description.abstract | Syfte
Syftet med uppsatsen var att titta på den utvalda skolans värdegrundsarbete och därmed
analysera om en likabehandlingsplan skulle leda till en förändring på skolan. Delsyftet var
också att lägga ett förslag som grund för en uppdaterad likabehandlingsplan.
Metod
En kvalitativ metod i form av samtalsintervjuer har använts och totalt djupintervjuades sju
personer som valts på grund av att de utnämnt arbetar kring skolans likabehandlingsplan och
värdegrund. Denna empiriska undersökning, samt en redan gjord elevenkät, lade grunden för
den analys som gjorts utifrån arbetets syfte.
Resultat (och slutsatser)
Intervjuresultatet visar att skolan brister i sitt värdegrundsarbete och därmed arbetet kring
skolans likabehandlingsplan. Enligt intervjupersonerna är det en del på konflikter på skolan,
både mellan elever, elever/lärare och lärare emellan. Dock visar elevenkäten mildare resultat.
Enligt informanterna är skolan i behov av en likabehandlingsplan och ökat
värdegrundsarbete, men detta prioriteras inte på skolan och intervjupersonerna nämner,
förutom ett ostrukturerat arbete, tidsbrist och okunskap som anledningar till att arbetet inte
fungerar som de önskar.
Arbetets analys leder fram till att skolan är i behövlighet av en förändring kring arbetet på
alla plan. Det ringa försök till kartläggning för arbetet innehåller inte alla de grunder som
styrdokumenten kräver, inte heller uppföljningen av konflikter är välfungerande.
Delsyftet att lägga ett förslag på grund till en likabehandlingsplan ansågs under arbetets
gång vara alldeles för komplext för denna sortens uppsats. | sv |