Show simple item record

dc.contributor.authorFredriksson, Jeanettesv
dc.contributor.authorFalk Persson, Annicasv
dc.contributor.authorPersson, Patriksv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:54Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:54Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31564
dc.description.abstractSyftet med vår studie är att studera hur verksamma specialpedagoger/speciallärare resonerar om elevers språkutveckling. En jämförelse mellan tidigare forskning och styrdokument finns i resultatdiskussionen. Huvudfrågorna är hur specialpedagoger/speciallärare identifierar, åtgärdar och ser för orsaker till att elever får problem med avkodningen. Till sist har vi en fråga hur specialpedagoger/speciallärare resonerar kring hur fonem och avkodning hör samman. Vår metod är att genom kvalitativa intervjuer undersöka hur verksamma specialpedagoger/speciallärare resonerar kring elevers språkutveckling. Intervjufrågorna ville vi ha öppna för att de tillfrågade skulle kunna resonera fritt kring frågorna. Material vi använder i vår studie är specialpedagoger/speciallärare som deltar i vår studie, samt relevant forskning och styrdokument. Vi utgår från Stukat ”Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap”, Denscombe ” Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna” samt Esaiasson m.fl. ”Metodpraktikan: konsten att studera samhälle, individ och marknad”, när vi skrivit vårt arbete. Resultatet av studien är att verksamma specialpedagoger/speciallärare ser ett samband mellan fonem och avkodning, men att det ser olika ut beroende på elev och elevsituation. Studieresultatets betydelse för vårt framtida läraryrke är att är att vi fått insikt i hur verksamma specialpedagoger/speciallärare ser på sambandet mellan fonem och avkodning, samt att vi fått en djupare medvetenhet och förståelse kring problematiken, olika begrepp som språkstörning, språkutveckling samt avkodning. Vi har erhållit kunskaper som hjälper oss i vårt framtida arbete med elever som får svårigheter med avkodningen och fonem. Men också en större variation av metoder när det gäller att hjälpa elever att börja läsa och skriva. Samtidigt hoppas vi även att andra verksamma och i vardande pedagoger kan ha nytta av att ta del av våra gjorda erfarenheter.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectsambandsv
dc.subjectspråkljudsv
dc.subjectavkodningsv
dc.subjectspeciallärare,sv
dc.titleElevers språkutveckling. En studie kring verksamma specialpedagoger/speciallärares syn på elevers språkutveckling.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record