dc.contributor.author | Sultana, Ferdausi | sv |
dc.date.accessioned | 2012-11-23T15:45:54Z | |
dc.date.available | 2012-11-23T15:45:54Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/31566 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med vår studie var att belysa hur pedagoger bör bemöta barn i förskolan som är
oflexibla-explosiva i sitt beteende. Studien fokuserar på tre frågeställningar: Hur bör man
som pedagog bemöta barn som är oflexibla-explosiva i sitt beteende i förskolan? Hur kan
pedagoger inkludera barn som är oflexibla-explosiva och skapa ett samspel i barngruppen?
Vilka metoder kan pedagoger använda i bemötandet av barn som är oflexibla-explosiva?
Vi undersökte genom ett frågeformlär i en kvalitativ forskning på tre förskolor och två
observationer av pedagoger i två förskolor. I resultatet framkommer det att alla
pedagogerna hade någon form av allmän teoretisk kunskap i hur man bemöter oflexibla-
explosiva barn. Resultaten visade att pedagogen borde möta barnen med respekt och
förståelse samt genom att skapa en tryggmiljö, tydliga intruktioner och att ha mindre
grupper. Vad som även frammkom av observationerna var vikten av att bemöta ett barn
positivt och undvika negativt bemötande och en medvetenhet av hur man som pedagog
bemöter barnen reflekteras av barngruppen. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Speciella behov | sv |
dc.subject | ADHD | sv |
dc.subject | Oflexibla-explosiva barn | sv |
dc.subject | S | sv |
dc.title | Pedagogers bemötande av barn i förskolan som är oflexibla-explosiva i sitt beteende – barn utan ADHD-diagnos. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |