Bildligt talat - en studie kring bildskapandets möjligheter som alternativ kommunikation.
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka om, och i så fall hur, bildskapande kan
användas som en alternativ kommunikationsform. Ämnet har vi funnit intressant då vi tidigare läst
om estetiska uttryckssätt som ett naturligt sätt att kommunicera, samt specialpedagogiska
arbetssätt där färdiga bilder används som ett stöd i kommunikationen. Dessa två områden har vi
velat kombinera, och frågeställningen vi utgått ifrån är: Hur kan bildskapande användas som
alternativ kommunikation?
Vår metod för att besvara vår frågeställning har bestått av viss tidigare forskning, samt en
kvalitativ samtalsintervjuundersökning. De tre intervjuerna har genomförts med personer ur olika
yrkeskategorier - bildpedagog, svenskalärare och specialpedagog. Dessa är alla tidigare
lärarutbildare till oss på Göteborgs Universitet.
Studien har visat att bildskapandet inte används kommunicerande på det sätt vi tänkt, men att det
däremot används för att underlätta verbal kommunikation då det stimulerar till samtal och dialog.
Bilden är i det avseendet ett komplement till det talade språket, snarare än en alternativ
kommunikationsform. Den betydelse vi kan se för läraryrket är vikten av att ha en förmåga att
anpassa kommunikation utefter elever och barns förutsättningar. Alla barn ska ges möjlighet att
kommunicera utefter sina egna villkor, och få stöd där det är svårt. I bildskapandet ser vi ett sätt
att nå de som har svårigheter att kommunicera verbalt, men det är självklart inte den enda vägen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Lind, Susanna
Odhed, Hanna
Svedström, Kicki
Keywords
Kommunikation
AKK
Bildskapande
kommunikationssv
Language
sv