Show simple item record

dc.contributor.authorFalck, Lisasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:55Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:55Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31573
dc.description.abstractHuvudfrågor: Hur ser lärare på begreppet ”en skola för alla” och hur anser de att det fungerar i praktiken? Hur beskriver lärare att de arbetar med elever i behov av särskilt stöd? Hur ser lärare på inkludering och exkludering av elever i behov av särskilt stöd? Metod och material: Jag har genomfört kvalitativa intervjuer med sex lärare som arbetar på fem olika skolor i olika typer av områden. Intervjusvaren har analyserats och kategoriserats. Materialet har bestått av tidigare forskning inom det specialpedagogiska området samt olika styrdokument. Resultat: Ingen av lärarna anser att de lyckas tillämpa en skola för alla i deras undervisning. De anser att de inte räcker till och att de hade behövt mer resurser, tid och utbildning. Lärarna gör olika anpassningar efter elever i behov av särskilt stöd så som material, rastvakter, klassrummets organisering och individualiserad bedömning men de anser att de hade behövt göra mer. Alla lärarna tror att särskilda undervisningsgrupper ibland kan vara befogat men att en elev ändå behöver ha kvar den sociala gemenskapen i en klass. Betydelse för läraryrket: Diskussionen kring ”en skola för alla” är aktuell och viktig. I styrdokumenten står det klart och tydligt att varje elev har rätt att få det stöd som behövs för att han/hon ska klara målen. Varje lärare möter i sitt yrke elever med olika behov och ska tillgodose dessa. Denna studie kan bringa mer stoff till debatten och visa på lärares tankar och arbete i den vardagliga verksamheten.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectinkluderingsv
dc.subjecten skola för allasv
dc.subjectsärskilt stödsv
dc.subjectexksv
dc.titleVerklighet eller utopi? - en kvalitativ studie om lärares uppfattningar om en skola för alla och särskilt stödsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record