Show simple item record

dc.contributor.authorJensen, Sofiasv
dc.contributor.authorLyckberg, Emmasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:55Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:55Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31575
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med denna uppsats var att ta reda på om riksdagspartierna använt sig av någon form av utbildningsvetenskapliga teorier när de utformat sin skolpolitik samt vad detta innebär för den enskilde eleven. Alliansen blev även studerade utifrån styrdokumenten, Gy11, eftersom de ansvarat för denna skolreform. Utgångspunkten var tre utbildningsvetenskapliga teorier; behaviorism, konstruktivism och sociokulturell/socialkonstruktivistisk teori. Partiernas skolpolitik blev undersökt utifrån dessa tre teorier för att se om likheter kunde finnas. För att kunna åstadkomma ett så rättvist material som möjligt, utgick studien från den politik som presenteras på partiernas officiella hemsidor. Den metod som användes i undersökningen var en kvalitativ innehållsanlys för att studera hur begreppen elev/individ och betyg/bedömning förekommit i dokumenten. Därtill har en kvalitativ textanalys företagits för att närmare söka efter teorier, synliga eller dolda, i materialet. Det som kom fram var att det finns spår av teorier i skolpolitiken hos de olika partierna, och även i läroplanen, men att de antagligen inte hamnade där av ett medvetet val. I stället är det partiernas ideologier som har fått styra. Något som skiljde sig stort ifrån den utbildning som lärare genomgår. Betydelsen av detta resultat är att som lärare måste man vara medveten om vilka ideologier som styrt skapandet av läroplanen för att förstå innehållet i dem och för att kunna fullfölja sitt uppdrag. Detta har en påverkan på de elever som blir undervisade i mallen av Gy11, mest genom det nya betygssystemet men också på grund av hur Alliansens partiers individsyn ser ut.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSkolpolitiksv
dc.subjectgymnasiereformsv
dc.subjectskolreformsv
dc.subjectGy11sv
dc.subjectbetsv
dc.titleSpår av teorier i politiken - riksdagspartiernas förda skolpolitik 2012 med fokus på gymnasiereformen Gy11sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record