dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med denna uppsats var att ta reda på om riksdagspartierna använt sig av någon form av
utbildningsvetenskapliga teorier när de utformat sin skolpolitik samt vad detta innebär för den
enskilde eleven. Alliansen blev även studerade utifrån styrdokumenten, Gy11, eftersom de
ansvarat för denna skolreform. Utgångspunkten var tre utbildningsvetenskapliga teorier;
behaviorism, konstruktivism och sociokulturell/socialkonstruktivistisk teori. Partiernas
skolpolitik blev undersökt utifrån dessa tre teorier för att se om likheter kunde finnas. För att
kunna åstadkomma ett så rättvist material som möjligt, utgick studien från den politik som
presenteras på partiernas officiella hemsidor. Den metod som användes i undersökningen var en
kvalitativ innehållsanlys för att studera hur begreppen elev/individ och betyg/bedömning
förekommit i dokumenten. Därtill har en kvalitativ textanalys företagits för att närmare söka efter
teorier, synliga eller dolda, i materialet. Det som kom fram var att det finns spår av teorier i
skolpolitiken hos de olika partierna, och även i läroplanen, men att de antagligen inte hamnade
där av ett medvetet val. I stället är det partiernas ideologier som har fått styra. Något som skiljde
sig stort ifrån den utbildning som lärare genomgår. Betydelsen av detta resultat är att som lärare
måste man vara medveten om vilka ideologier som styrt skapandet av läroplanen för att förstå
innehållet i dem och för att kunna fullfölja sitt uppdrag. Detta har en påverkan på de elever som
blir undervisade i mallen av Gy11, mest genom det nya betygssystemet men också på grund av
hur Alliansens partiers individsyn ser ut. | sv |