dc.contributor.author | alegria pena, sergio | sv |
dc.date.accessioned | 2012-11-23T15:45:55Z | |
dc.date.available | 2012-11-23T15:45:55Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/31576 | |
dc.description.abstract | Bakgrund
Lärare vittnar ofta om hur svårt det är för elever att ta till sig spanskans gustar-konstruktion.
Detta är en vanlig och mycket användbar konstruktion som behövs för att samtala om tycke
och smak. Konstruktionen är komplex, men elever klarar sig långt med de vanligaste
formuleringarna.
Syfte
Det övergripande syftet med den här uppsatsen är att göra ett litet praktiskt användbart bidrag
till lärarens vardag genom att ge ett exempel på hur man kan låta elever öva på gustar-
konstruktionen med hjälp av olika färdigheter. Övningarna kretsar kring låten Me gustas tú av
Manu Chau. Målet med det didaktiska förslaget är i sin tur att ge eleverna kunskap om gustar-
konstruktionen i sin helhet och hur man använder dess vanligaste formuleringar.
Frågeställningarna är:
Varför är det lämpligt att använda musik i undervisningen av moderna språk?
Hur kan man använda låten Me gustas tú av Manu Chau för att introducera gustar-
konstruktionen?
Vilka är elevernas uppfattningar om att använda musik vid inlärningen av gustar-
konstruktionen?
Metod
Genom en empirisk studie undersöks huruvida det didaktiska förslaget fungerar i praktiken.
Det teoretiska förslaget prövas mot det praktiska genomförandet i två elevgrupper och denna
studie utgör en del av underlaget i analysen. Dessutom får eleverna genomföra en
utvärderingsenkät och resultatet av denna ingår också i underlaget, tillsammans med analysen
av de teoretiska källorna.
Resultat
Me gustas tú är en låt som tilltalar många unga och den väcker nyfikenhet och höjer
motivationen hos de flesta elever. Med ett genuint intresse från deras sida och en varierad och
lustfylld undervisning, lagras detta grammatiska moment i elevernas LTM. Målet med det
didaktiska förslaget är uppnått; eleverna har fått kunskap om hur konstruktionen fungerar och
de har lärt sig att använda dess vanligaste formuleringar, trots att en del av dem inte själva
varit heltövertygade omsina nya kunskaper. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Gustar-konstruktionen utifrån låten Me Gustats Tú an Manu Chau - ett didaktiskt förslag | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |