Show simple item record

dc.contributor.authorGötborg, Emmasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:55Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:55Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31578
dc.description.abstractSyfte/Frågeställning: Studiens syfte är att undersöka hur barn använder sig av rörelser i deras lek på förskolan som kan vara ett komplement för rytmiklektioner. Mitt intresse är att försöka synliggöra barns rörelseaktiviteter och uttryck i förskolan för att få större förståelse för hur barn rör sig. -Vilka rörelser kan synliggöras i barns lek och fri aktivitet på förskolan? Metod: I min studie har jag utgått ifrån en kvalitativ undersökning och varit en deltagande observatör på en förskola under tre veckors tid. Förskolans avdelning hade 0 barn i åldrarna 1-5år. Under mina observationer förde jag fältanteckningar och spontana intervjuer med barn. Jag har funnit stöd ifrån utvecklingspedagogiken där mitt fokus har varit att ta barnets perspektiv. Resultat: Genom min studie har jag fått insikt om att barn ständigt uttrycker sig med olika rörelser. Barnen använde sig av kroppens rörelser i lek, spontant till musik och i kommunikation med varandra och mycket mer. Jag kan bara tolka vad jag har sett och vad jag har gjort synligt genom observation. Resultatet visar att flera faktorer kring barnen har stor betydelse för hur de rör sig och på vilket sätt de vill röra sig. Rummen på förskolan gav barnen inspiration och yta för olika rörelser, i ensamhet och i samspel med andra barn. En annan faktor som också har visat sig är barnens förebilder i TV och media som kan påverka barnens sätt att röra sig rytmiskt. Betydelse för läraryrket: Utifrån att ta barnets perspektiv och försöka förstå och fånga barns sätt att röra sig i lek och även till musik kan ge lärarna metoder för att utveckla förskolans rytmiksamlingar. Genom att se till barnens intresse för olika rörelser, hur de rör sig samt på vilket sätt de rör sig ger det lärarna möjlighet att närvara, uppmuntra och stötta barnens rörelser. Det är betydelsefullt att ge tid till att närvara vid barns lek, aktivitet och i sociala sammanhang vilket kan leda till ett helt annat synsätt på barnens rörliga förmågor. Med hjälp av kroppens rörelser bygger barnen upp sitt självförtroende vilket leder till att de vågar ta plats, uttrycka sig, leda andra, tar till sig nya utmaningar och ständigt utvecklar kreativa rörelser.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectRörelsesv
dc.subjectimprovisationsv
dc.subjectrytmiksv
dc.subjectlek och rum.sv
dc.title” När jag hör Erik Saade måste kroppen röra sig. ”sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record