• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Man saknar ju sina gamla kamrater lite och så...” -en kvalitativ intervjustudie om barns perspektiv på övergången mellan förskola och förskoleklass

Abstract
Sammanfattning Studiens syfte är att undersöka hur barn resonerar kring övergången mellan förskola och förskoleklass. De frågeställningar som ligger till grund för vår undersökning är följande: Hur resonerar barn kring förskoleklassens aktiviteter? Hur resonerar barn kring förskolans aktiviteter? Vilka erfarenheter har barn av övergången från förskola till förskoleklass? Undersökningen utgår från en kvalitativ metod i form av gruppintervju med barn. Gruppintervjuerna har varit av samtalskaraktär för att komma närmare barnens erfarenhetsvärldar. Under intervjuerna har barnen fått rita bilder som beskriver hur de ser på aktiviteterna i respektive verksamhet. Dessa bilder har använts som ett komplement till intervjuerna när resultaten har analyserats. Vi har besökt två skolor och intervjuat sammanlagt 1 barn, vilket har resulterat i fyra gruppintervjuer om tre barn i varje grupp. Intervjuerna har spelats in och transkriberats, därefter har barnens svar placerats in i lämpliga kategorier som svarar mot respektive frågeställning. Analysmetoden har till stor del utgått från Helena Ackesjös (011) studier, som också har varit inspirationskällan till vår undersökning. Hon har undersökt huruvida förskoleklassen fungerar som en bro mellan förskola och skola. Likaså vilar studien på ett utvecklingsekologiskt perspektiv som beskriver vikten av barnets omkringliggande miljöer. Stöd har också funnits i det sociokulturella perspektivet och flera av dess tillhörande begrepp. Resultatet visar att majoriteten av barnen som deltagit i undersökningen ser förskoleklassen som en verksamhet där de lekorienterade aktiviteter är centrala. Majoriteten av barnen uttrycker att leken bäst beskriver förskoleklassens verksamhet, men att den däremot inte är lika lekbetonad som förskolans verksamhet. Barnen beskriver att skillnaden mellan förskola och förskoleklass är att man i förskoleklassen arbetar mer med skolaktiviteter och då främst matematik, än vad man gör i förskola. Utifrån barnens erfarenheter om övergången från förskola till förskoleklass framkom att det mest väsentliga för barnen hade varit oro och var rädsla för att inte få några kompisar i den nya verksamheten. Det har gjorts flera studier på övergången mellan olika skolformer, men då främst ur pedagogers synvinkel. Därför blir det av intresse att undersöka frågan ur barns perspektiv, eftersom det är dem vi skapar verksamheten för.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31579
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_31579_1.pdf (311.8Kb)
Date
2012
Author
Salomonsson, Lena
Goffe, Hanna
Keywords
Förskoleklass
förskola
barns perspektiv
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV