dc.contributor.author | Ahmed, Lubna | sv |
dc.contributor.author | Walfridsson, Maria | sv |
dc.date.accessioned | 2012-11-23T15:45:55Z | |
dc.date.available | 2012-11-23T15:45:55Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/31582 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Vårt syfte med detta examensarbete är att få svar på hur barnens föräldrar och hur pedagogerna ser på samverkan
mellan hemmet och förskolan och hemmet och skolan. Vi har genom åren på Göteborgs Universitet fått
möjligheten till att genomföra VFU (verksamhetsförlagda utbildning) då vi uppmärksammat att flertalet av
verksamheterna haft brister i samverkan med hemmet. F å närvarande föräldrar på föräldramötena, bristfällig
daglig kontakt, mindre delaktighet vid utvecklingssamtalen osv. Vi valde därför att utföra en empirisk
undersökning med hjälp utav enkäter och intervjuer som pedagogerna och föräldrarna delgav oss. Det finns en
viss tidigare forskning kring ämnet men med hjälp utav kurslitteraturen har vi fått fram ett bredare perspektiv på
huvudfrågorna som är följande:
Hur ser samarbetet ut mellan hem och förskola – utifrån föräldrarnas och pedagogernas perspektiv?
Hur ser samarbetet ut mellan hem och skola – utifrån föräldrarnas och pedagogernas perspektiv?
Vilka faktorer är det som påverkar hemmet och förskolans relationer till varandra?
Vilka faktorer är det som påverkar hemmet och skolas relationer till varandra?
Undersökningen kommer att jämföra verksamheternas resultat med varandra för att få fram ett bredare
perspektiv. Detta arbete kommer att fokusera utifrån både föräldrarna och pedagogernas perspektiv. Vi har även
undersökt vilka faktorer som påverkar relationen mellan dessa två parter. Vi har valt att utforska och utföra vår
undersökning på två utvalda förskolor och två utvalda skolor som vi tidigare haft en relation till. Arbetet är
uppbyggt utifrån enkätundersökningar som kompletterades med intervjuer från pedagogerna. Resultatet vi fått
fram med hjälp utav våra metoder är att det finns en del likheter men även skillnader bland dessa parter. Vi anser
att det är viktigt för vår profession att få ett fungerat samarbete över alla de inblandade parter. Då vårt uppdrag
som pedagoger är att samarbeta med hemmet med barnet i fokus.
| sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Hem och förskola/ skolan | sv |
dc.subject | föräldrasamverkan | sv |
dc.subject | pedag | sv |
dc.title | Samverkan mellan hem och förskola/skola– ur föräldrarnas och pedagogernas perspektiv | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |