Show simple item record

dc.contributor.authorAhmed, Lubnasv
dc.contributor.authorWalfridsson, Mariasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:55Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:55Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31582
dc.description.abstractSammanfattning Vårt syfte med detta examensarbete är att få svar på hur barnens föräldrar och hur pedagogerna ser på samverkan mellan hemmet och förskolan och hemmet och skolan. Vi har genom åren på Göteborgs Universitet fått möjligheten till att genomföra VFU (verksamhetsförlagda utbildning) då vi uppmärksammat att flertalet av verksamheterna haft brister i samverkan med hemmet. F å närvarande föräldrar på föräldramötena, bristfällig daglig kontakt, mindre delaktighet vid utvecklingssamtalen osv. Vi valde därför att utföra en empirisk undersökning med hjälp utav enkäter och intervjuer som pedagogerna och föräldrarna delgav oss. Det finns en viss tidigare forskning kring ämnet men med hjälp utav kurslitteraturen har vi fått fram ett bredare perspektiv på huvudfrågorna som är följande: Hur ser samarbetet ut mellan hem och förskola – utifrån föräldrarnas och pedagogernas perspektiv? Hur ser samarbetet ut mellan hem och skola – utifrån föräldrarnas och pedagogernas perspektiv? Vilka faktorer är det som påverkar hemmet och förskolans relationer till varandra? Vilka faktorer är det som påverkar hemmet och skolas relationer till varandra? Undersökningen kommer att jämföra verksamheternas resultat med varandra för att få fram ett bredare perspektiv. Detta arbete kommer att fokusera utifrån både föräldrarna och pedagogernas perspektiv. Vi har även undersökt vilka faktorer som påverkar relationen mellan dessa två parter. Vi har valt att utforska och utföra vår undersökning på två utvalda förskolor och två utvalda skolor som vi tidigare haft en relation till. Arbetet är uppbyggt utifrån enkätundersökningar som kompletterades med intervjuer från pedagogerna. Resultatet vi fått fram med hjälp utav våra metoder är att det finns en del likheter men även skillnader bland dessa parter. Vi anser att det är viktigt för vår profession att få ett fungerat samarbete över alla de inblandade parter. Då vårt uppdrag som pedagoger är att samarbeta med hemmet med barnet i fokus.    sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectHem och förskola/ skolansv
dc.subjectföräldrasamverkansv
dc.subjectpedagsv
dc.titleSamverkan mellan hem och förskola/skola– ur föräldrarnas och pedagogernas perspektivsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record