• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hantverk och kulturarv i slöjdundervisningen

Abstract
Bakgrunden till vår undersökning var att vi ville arbeta med hantverkstraditioner i slöjdundervisningen på ett, för eleverna, inspirerande sätt. Detta genom att lyfta fram dessa hantverkstraditioner till nutidens perspektiv. Syftet med uppsatsen var att skapa material som inspirerar till att arbeta med hantverkstraditioner i grundskolans slöjdundervisning. Frågeställningarna vi ställt oss under arbetets gång har varit: Hur kan hantverkstraditioner användas som en utgångspunkt i grundskolans slöjdundervisning? Kan man uttrycka sin egen identitet i en hantverkstradition, som är en del av kulturarvet? Metoden som vi använde oss av var ett experimentellt utprövande. Vi avgränsade arbetet till textila hantverks- traditioner, där vi utgick från tre olika broderitekniker: påsöm, svartstick och yllebroderi. Vi undersökte och analysreade broderierna som vi själva gjorde. Under tiden vi broderade, förde vi även loggbok, där vi fotografe- rade och antecknade vår process. Vi använde oss av bildanalys för analysera våra broderier. I vårt resultat kom vi fram till att det finns många sätt att ha hantverkstraditioner som utgångspunkt i det egna skapandet, vilket vi kan tänka oss kan användas i grundskolans slöjdundervisning. Vi kom även fram till att man kan uttrycka sin egen identitet, trots att hantverkstraditionen man utgått ifrån är en del av ett kulturarv. Vår undersökning berikade våra tankar och gav oss nya idéer till hur man kan arbeta utifrån hantverkstradition och kulturarv. Vi kan tänka oss att om vi som lärare arbetar på ett medvetet och inspirerande sätt med hantverkstrad- itioner kan det bidra till att eleverna ser sig själva i ett större sammanhang och dessutom får förståelse för olika kulturella bakgrunder.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31592
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_31592_1.pdf (1.691Mb)
Date
2012
Author
Björndahl, Annika
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV