dc.contributor.author | Rossel, Roxana | sv |
dc.date.accessioned | 2012-11-23T15:45:56Z | |
dc.date.available | 2012-11-23T15:45:56Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/31596 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
I detta arbete lade jag fokus på att undersöka hur elever med annan etnicitet förhåller sig till
sin omgivning samt hur dessa elever konstruerar sin identitet och på vilket sätt elever
uttrycker sig. Anledningen till att jag valde att fokusera på detta var min egen bakgrund samt
erfarenheter under min VFU inom lärarutbildning. Jag märkte att elever med annan etnicitet
befinner sig mellan två världar. Uppsatsens syfte var att synliggöra skolans möjligheter och
svårigheter inför minoritetselever.
För att kunna undersöka hur de förhåller sig till sin omgivning och på vilket sätt de uttrycker
sin identitet utförde jag arbetet i form av gestaltningsarbete. Detta anknytar jag till läroplanen,
litteratur samt observationer, dokumentering, reflektioner och fotografering. Mitt resultat
visar att lärarens inställning spelar en stor roll för att dessa elever ska kunna lyckas i skolan.
Läraren ska erkänna olika kulturer. Gamla som nyexaminerade lärare behöver ha större
beredskap för att kunna möta elever men annan bakgrund och hjälpa dessa elever att stärka sin
identitet
| sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Identitet | sv |
dc.subject | mångkulturell | sv |
dc.subject | flerspråkighet, | sv |
dc.title | Hur elever med annan etnisk bakgrund konstruerar sin egen identitet | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |