Visa enkel post

dc.contributor.authorRossel, Roxanasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:56Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:56Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31596
dc.description.abstractSammanfattning I detta arbete lade jag fokus på att undersöka hur elever med annan etnicitet förhåller sig till sin omgivning samt hur dessa elever konstruerar sin identitet och på vilket sätt elever uttrycker sig. Anledningen till att jag valde att fokusera på detta var min egen bakgrund samt erfarenheter under min VFU inom lärarutbildning. Jag märkte att elever med annan etnicitet befinner sig mellan två världar. Uppsatsens syfte var att synliggöra skolans möjligheter och svårigheter inför minoritetselever. För att kunna undersöka hur de förhåller sig till sin omgivning och på vilket sätt de uttrycker sin identitet utförde jag arbetet i form av gestaltningsarbete. Detta anknytar jag till läroplanen, litteratur samt observationer, dokumentering, reflektioner och fotografering. Mitt resultat visar att lärarens inställning spelar en stor roll för att dessa elever ska kunna lyckas i skolan. Läraren ska erkänna olika kulturer. Gamla som nyexaminerade lärare behöver ha större beredskap för att kunna möta elever men annan bakgrund och hjälpa dessa elever att stärka sin identitet    sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectIdentitetsv
dc.subjectmångkulturellsv
dc.subjectflerspråkighet,sv
dc.titleHur elever med annan etnisk bakgrund konstruerar sin egen identitetsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post