dc.description.abstract | SyfteSyftet med vår undersökning är att studera hur professionaliseringsdiskurser
uttrycks bland grundskollärare i den svenska skolan.
MetodKvalitativ ansats. Enskilda intervjuer. Diskursanalytisk metod med
utgångspunkt i diskursteori.
Material Ljudinspelningar och transkriberingsunderlag samt anteckningar från
intervjuer.
Resultat Informanterna bidrog till att upprätthålla främst sju
professionaliseringsdiskurser sammanfattade i teman: Praktiskt handlag,
teoretiskt grundat, ämneskunnighet, kallet, lågstatusyrke i beroendeställning,
komplext yrke och fort och fel. Resultatet visade på språkets makt över hur
läraryrket uppfattas. Slutsatsen i undersökningen är att läraryrkets
professionalisering i hög grad är beroende av samhällets syn på vad ett
professionellt yrke innebär. Yrkets komplexitet visade sig också utgöra ett
dilemma som tycks stå vid ett vägskäl där det antingen får bekämpas eller
också accepteras och vändas till något kreativt.
YrkesrelevansVi har inte funnit några diskursanalytiska studier om lärarprofessionalisering,
varför vår undersökning bidrar med ett nytt perspektiv på området. Ämnet är
högst aktuellt i och med införandet av lärarlegitimationen, vilken bland annat
införs för att bidra till läraryrkets professionalisering. Som lärare är det
givetvis viktigt att vara insatt på området, men inte minst att bli medveten om
samhällets påverkan och språkets makt för att vi skall kunna bidra till yrkets
professionalisering. | sv |