”Oblidkeligt lyder utslaget: du har ingen röst, intet öra” - En uppsats om sångsvagas utsatthet i skolan
Abstract
Sammanfattning:
Denna uppsats; ”Oblidkeligt lyder utslaget: du har ingen röst, intet öra” (Palmgren, 1895:6), behandlar
problematik kring sångsvaghet, och hur elever med sångproblem kan komma att känna sig exkluderade under
musikundervisningen i skolan. Detta då sångförmåga krävs för godkänd nivå i musikämnet i grundskola och
gymnasium, samt vid ansökningar till högskolornas musiklärarprogram.
Syftet är att problematisera bristande sångförmåga och bredda och fördjupa förståelsen av orsaker samt
konsekvenser för sångligt uttryck för gehör. Detta med särskild uppmärksamhet på bedömningssituationer av
”praktiskt gehör”, (ett allmänt vedertaget uttryck som bland annat används för att utforma delar till
musiklärarprogrammets antagningsprov) som i texten definieras som individens förmåga att ge uttryck för sin
musikaliska perceptionsförmåga.
En empirisk undersökning med sju individer som själva anser sig vara sångsvaga genomfördes, för att utröna
sångsvaghetens potentiella orsaker, samt huruvida vissling skulle kunna vara ett adekvat alternativ för praktiskt
gehörsuttryck. Undersökningen bestod av tre delar; ett test för att utesluta amusi (tondövhet), ett praktiskt
gehörstest där testpersonerna fick vissla och sjunga, samt en intervjudel. Undersökningens resultat befäste
tidigare forskningsrön; att sångsvaghet verkar bero på kognitiva, sensoriska och motoriska orsaker eller en
kombination av dessa tre.
Resultaten pekade på att vissling kan vara ett lämpligt alternativ för sångsvaga, under förutsättning att individens
problematik inte ligger i den musikaliska perceptionen, och att individen har en tillräcklig visslingsteknik. För
individer, vars problem har sin grund i psykosociala orsaker, tycks vissling vara ett mindre prestigefyllt
uttryckssätt jämfört med sången. Testpersonerna visslade halvtoner renare jämfört med när de sjöng, och hittade
oftare rätt ton med vissling än med sång när tonerna uppfattades som ”för höga”. Även hur brister i det
melodiska minnet påverkar sångsvaghet belystes. Slutligen görs i uppsatsen en ansats till att hitta en mer positivt
klingande benämning på individer som är sångsvaga, och förslaget blir Milsic - från Musical individual lacking
singing capacity.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
nord, sara
Keywords
Sångsvaghet
tondövhet
vissling
praktiskt gehörs
Language
sv