Show simple item record

dc.contributor.authorAlbert, Teresasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:57Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:57Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31604
dc.description.abstractSammanfattning Jag har i denna studie, med hjälp av kvalitativa intervjuer med fyra gymnasielärare i en av Sveriges större städer, undersökt lärares inställning till och kunskap om musik som lärandemetod inom undervisningen i moderna språk. Jag har utgått ifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande, utifrån vilket inlärning främst sker i samspel med omgivningen och där människan förstår och tolkar sin omvärld olika beroende på vilka fysiska och intellektuella redskap hon har tillgång till. Dessa redskap fungerar således som s.k medierande verktyg för människan, med hjälp av vilka hon förstår sin omgivning. Jag har tagit del av tidigare forskning kring musiks inverkan på den språkliga och sociala utvecklingen hos människor och tidigare forskning kring reciprocitet mellan musik och språk vad gäller hur inlärning av dessa går till samt kring deras funktion som medierande verktyg för känslomässiga och sociala uttryck. Utifrån gjorda intervjuer har jag sett att inställningen till musik som lärandemetod bland de intervjuade lärarna i huvudsak är positiv och att de har positiva erfarenheter av musikens påverkan på elevers både språkliga och sociala utveckling. Dock finns invändningar som främst härstammar ur tidsbrist och brist på kunskap om hur musiken kan nyttjas för att främja språkutveckling. En hel del utav den information om hur lärande går till utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande samt den information om musik som lärandemetod som jag tagit del av, bl.a. hur elever implicit lär sig språk genom musik och hur den sociala stämningen påverkas positivt av musik, återfinns i de intervjuades svar. Den kunskap som finns bland de intervjuade om hur musik kan användas i språkundervisningen har de främst inhämtat på egen hand. Samtliga skulle ha önskat sådana inslag under sin tid som lärarstudenter. Utifrån lärarnas svar har jag bl.a. dragit slutsatsen att kunskap om hur musik kan användas inom språkundervisningen med fördel skulle kunna inkorporeras inom aktuella lärarprogram i större utsträckning än vad den eventuellt förekommer nu.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectmusiksv
dc.subjectspråksv
dc.subjectmusik som lärandemetod inom modernasv
dc.titleMusik; mänsklighetens universella språk? En kvalitativ studie om gymnasielärares inställning till, och kunskap om, musik som lärandemetod inom moderna språk sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record