dc.contributor.author | Albert, Teresa | sv |
dc.date.accessioned | 2012-11-23T15:45:57Z | |
dc.date.available | 2012-11-23T15:45:57Z | |
dc.date.issued | 2012 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/31604 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Jag har i denna studie, med hjälp av kvalitativa intervjuer med fyra gymnasielärare i en av Sveriges större städer,
undersökt lärares inställning till och kunskap om musik som lärandemetod inom undervisningen i moderna
språk. Jag har utgått ifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande, utifrån vilket inlärning främst sker i samspel
med omgivningen och där människan förstår och tolkar sin omvärld olika beroende på vilka fysiska och
intellektuella redskap hon har tillgång till. Dessa redskap fungerar således som s.k medierande verktyg för
människan, med hjälp av vilka hon förstår sin omgivning. Jag har tagit del av tidigare forskning kring musiks
inverkan på den språkliga och sociala utvecklingen hos människor och tidigare forskning kring reciprocitet
mellan musik och språk vad gäller hur inlärning av dessa går till samt kring deras funktion som medierande
verktyg för känslomässiga och sociala uttryck.
Utifrån gjorda intervjuer har jag sett att inställningen till musik som lärandemetod bland de intervjuade lärarna i
huvudsak är positiv och att de har positiva erfarenheter av musikens påverkan på elevers både språkliga och
sociala utveckling. Dock finns invändningar som främst härstammar ur tidsbrist och brist på kunskap om hur
musiken kan nyttjas för att främja språkutveckling. En hel del utav den information om hur lärande går till
utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande samt den information om musik som lärandemetod som jag tagit
del av, bl.a. hur elever implicit lär sig språk genom musik och hur den sociala stämningen påverkas positivt av
musik, återfinns i de intervjuades svar. Den kunskap som finns bland de intervjuade om hur musik kan användas
i språkundervisningen har de främst inhämtat på egen hand. Samtliga skulle ha önskat sådana inslag under sin tid
som lärarstudenter. Utifrån lärarnas svar har jag bl.a. dragit slutsatsen att kunskap om hur musik kan användas
inom språkundervisningen med fördel skulle kunna inkorporeras inom aktuella lärarprogram i större utsträckning
än vad den eventuellt förekommer nu. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | musik | sv |
dc.subject | språk | sv |
dc.subject | musik som lärandemetod inom moderna | sv |
dc.title | Musik; mänsklighetens universella språk? En kvalitativ studie om gymnasielärares inställning till, och kunskap om, musik som lärandemetod inom moderna språk | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |