• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rampfeber – hur hanteras den av professionella musiker?

Abstract
Sammanfattning: Syftet med denna studie är att ta reda på hur en grupp professionella musiker hanterar rampfeber och vilka strategier de har för detta. Den frågeställning vi har sökt ett svar på är följande: Hur upplever professionella musiker rampfeber, och hur hanterar de rampfeber i samband med musikutövande? Vi har valt att ha individuella intervjuer med fem professionella musiker med bakgrund i den afroamerikanska musiktraditionen eller i den västerländska konstmusiken. Intervjuerna varade i mellan tjugotre och femtiofem minuter beroende på hur mycket respondenterna hade att säga om ämnet. Dessa fem intervjuer har transkriberats och utgjort vårt material tillsammans med en mängd böcker, artiklar och tidigare studier som gjorts i ämnet. Då vi har valt att begränsa undersökningen till fem respondenter har vi inte försökt att ge några generella svar på hur musiker hanterar rampfeber utan har istället velat undersöka hur det förhåller sig i individuella fall. Vi tror ändå att de resultat vi har fått kan ge en fingervisning om hur professionella musiker gör. Våra resultat visar att dessa musiker inte besväras i någon större utsträckning av rampfeber längre. Flera av dem hade tidigare gjort det. De strategier de hade gemensamt var att de allihop ansåg att förberedelse var essentiellt för att kunna känna sig trygg inför ett framträdande. Strategier som uppkom var bland annat att arbeta på sin självbild för att bli tryggare i sig själv och få en distans mellan sin identitet och sitt musikutövande. En mer konkret strategi som återkom var visualisering. Som musiker och blivande musiklärare är rampfeber något som vi möts av på regelbunden basis. Vi behöver ha kunskap och verktyg i vår framtida lärarroll för att kunna hjälpa och undervisa våra elever om detta fenomen då det är något som de flesta påverkas av inför ett uppträdande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31605
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_31605_1.pdf (914.0Kb)
Date
2012
Author
Tammelin, Patrik
Holmér, Martin
Keywords
Rampfeber
scenskräck
prestationstångest
nervosi
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV