dc.description.abstract | Sammanfattning
Vi har valt att basera vår studie på frågorna: Hur tänker sång- och körpedagoger kring begrepp som relaterar till
sångsvaghet? Vilka förhållningssätt och metoder använder pedagogerna i sin undervisning av sångsvaga elever?
Kan alla lära sig att sjunga rent och i så fall hur? Med utgångspunkt i ett kvalitativt material bestående av fem
intervjuer med verksamma sång- och körpedagoger, syftar vi till att reda ut begreppen ”musikalitet”, ”sång-
svaghet”, ”sångfunktionshämning”, ”tondövhet”, ”amusi” och ”falsksång”. Vi avser även att söka goda råd kring
metoder och förhållningssätt i mötet med sångsvaga elever, vilka vi sedan ämnar använda som inspiration i vår
egen framtida yrkesroll. Materialet speglar vi sedan i tidigare forskning bestående av litteratur som undersöker
liknande frågor, däribland uppsatser, avhandlingar och metodikböcker. Vi har därtill fått ta del av uppfattningar
och åsikter kring våra frågor som fört oss närmare en förståelse av olika situationer vi kan ställas inför som
sångpedagoger och körledare. Som lärare har vi ett allmänmänskligt ansvar gentemot elever och kollegor vilket
vi anser innefattar reflektion kring vår terminologi. Användning av negativt laddade ord i undervisningen kan
resultera i nedsatt självförtroende och hämmad sångförmåga. I exempelvis kulturskola är det av stor vikt att
elever känner sig uppskattade och välkomna, vilket är ett förhållningssätt vi eftersträvar i framtida verksamheter. | sv |