Show simple item record

dc.contributor.authorFrid, Åsasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:57Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:57Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31607
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med den här undersökningen är att studera hur musikundervisningen kan vara uppbyggd i den engelska skolan. Hur musikundervisningen bör vara utformad enligt styrdokumenten, hur musiklärare kan förhålla sig till dessa och hur det faktiskt kan se ut i praktiken, är frågor som behandlas och besvaras, dels via skriftliga källor, dels genom en empirisk undersökning. Jag spenderade några dagar i en engelsk secondary school, där jag obser- verade musiklektioner samt intervjuade de två musiklärare som arbetar där. Jag fann att den svenska och engelska kursplanen i musik inte skiljer sig åt speciellt mycket vad gäller det undervisningsinnehåll som förespråkas, men att utformningen av innehållet och betygskriterierna skiljer sig åt. De slutsatser jag drog utifrån mitt skolbesök, är att lärarna uppskattar att kursplanen är färdighetsbaserad och att den fokuserar mycket på de praktiska aspekterna av musik. Däremot tycker de att sättet varpå de bedömer eleverna är problematiskt och behöver ses över. I den praktiska musikundervisningen tycks stort fokus ligga på musikskapande och nästan varje moment behandlade detta i någon form. Eleverna visade stor kreativ förmåga och var dessutom mycket duktiga på att samtala om musik på olika sätt, både ifråga om teoretisk och om konstnärlig uppbyggnad. Till skillnad från i Sverige ägnades inte speciellt mycket tid åt ensemblespel, och man hade heller inte den akustiska gitarren som grund i undervisningen, vilket vi ofta har här. Som lärare behöver man ständigt reflektera över och utveckla sin undervisning, och den i mina ögon största betydelsen som den här undersökningen har för lärar- yrket, är att förse oss med en inblick i hur musikundervisningen kan vara utformad i ett annat land. Detta kan förhoppningsvis bidra till att vi tydligare ser vad vi är duktiga på här i Sverige, men som kanske fattas i England, och vad de är bra på i England och som vi kan inspireras av här i Sverige.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectmusikundervisningsv
dc.subjectEnglandsv
dc.subjectden engelska skolansv
dc.subjectssv
dc.title”There is no H in music” – en inblick i musikundervisningen i Englandsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record