dc.description.abstract | Syftet med den här studien är att belysa hur rörelseövningar integrerade i individuell sångundervisning påverkar
elevers upplevelser av sjungande. Huvudfrågeställningen lyder: Kan rörelseövningar bidra till en positiv
upplevelse av sjungande, samt en mer avspänd kropp och en friare röst? Denna huvudfrågeställning förtydligas
med följande frågor: Hur upplever sångelever rörelseövningar integrerade i sångundervisning med avseende på:
upplevelse och uttryck, fokus och röst, muskelspänningar och mentala spärrar? Det är en kvalitativ studie som
genom metodtriangulering i form av frågeformulär, intervju och observation undersöker sex stycken elevers
upplevelser av rörelseövningar integrerade i sångundervisning. Det insamlade materialet är analyserat utifrån ett
fenomenografiskt perspektiv, som syftar till att undersöka elevernas subjektiva uppfattning av rörelse integrerat i
sångundervisning. Eleverna fick en positiv upplevelse av rörelseövningarna och upplevde att de bidrog till att
flytta fokus från röstapparaten till uttrycket, vilket i sin tur resulterade i en mer avspänd röst, mindre
prestationsångest, färre mentala spärrar, ett starkare uttryck och att de vågade mer. Då forskning bevisar att
rörelse är nödvändig i samband med inlärning är denna studie av högsta relevans för läraryrket. Då det dessutom
knappt finns någon tidigare forskning om rörelse integrerat i sångundervisning riktad till ungdomar och vuxna,
är studien ytterst relevant för lärare framförallt inom det estetiska undervisningsområdet. | sv |