Show simple item record

dc.contributor.authorHammarstrand, Annasv
dc.contributor.authorSjöqvist, Marikasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:57Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:57Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31609
dc.description.abstractDe nya styrdokumenten för den svenska gymnasieskolan har medfört att de estetiska ämnena nedprioriterats och borttagits som obligatorium. Istället har fokus förflyttats till ett entreprenöriellt lärande. Uppsatsens syfte är att undersöka vilka belägg som kan finnas i litteratur, forskning och historik för att påvisa betydelsen av estetik och estetiska läroprocesser i skolan. Detta görs i förhållande till styrdokumenten och det entreprenöriella lärandet som eftersträvas i den nya gymnasiereformen, Gy11. Uppsatsen utgår från frågeställningen: Måste det entreprenöriella lärandet innebära att estetik och estetiska läroprocesser inte längre får plats i undervisningen? Vi har valt att genomgående utföra en textanalytisk undersökning av tidigare forskning av entreprenöriellt lärande, kreativitet och estetik. På så sätt hoppas vi belysa valet av att förminska det estetiska ur styrdokumenten för gymnasieskolan. Estetiska läroprocesser kan i hög grad öka de kompetenser som tillskrivs det entreprenöriella lärandet såsom bland andra självförtroende, förmåga att reflektera, behov och lust, handlingskraft och lösningsorienterat tänkande. Estetiska upplevelsers betydelse för mänsklig utveckling stöds av filosofer, forskare och teoretiker genom tiderna, från Platon via John Dewey till Anne Bamford. Det entreprenöriella lärandet arbetar med kreativitetsfrämjande metoder för ett målinriktat syfte. Den kreativa förmågan ska gå via individen för att utveckla samhället och därmed leda till något konkret och produktivt. Estetiska läroprocesser syftar istället mot att utveckla individen, dess individuella förmågor och lusten att lära. Genom att stärka och utveckla individen stärker man i förlängningen också samhället. Estetiska läroprocesser är ett individinriktat lärande medan det entreprenöriella är produktionsinriktat men båda eftersträvar samma individuella förmågor. I så väl det entreprenöriella lärandet som i de estetiska läroprocesserna framhålls betydelsen av ett kreativt skapande och förhållningssätt. De estetiska läroprocesserna är ett medel för att nå ett entreprenöriellt lärande genom att nyttja kreativiteten i motivationsberikande undervisning och som redskap eller metod för en varierad undervisningsform.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectEntreprenöriellt lärandesv
dc.subjectkreativitetsv
dc.subjectestetiksv
dc.subjectessv
dc.titleEstetikens vara eller icke vara i skolan – En textanalytisk undersökning av entreprenöriellt lärande, kreativitet och estetiska läroprocessersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record