• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

IPO-prospektet ur ett informations- och kommunikationsperspektiv

Abstract
Bakgrund: Informationen företagen ställer samman i sina prospekt då de genomgår sin process mot notering på Stockholmsbörsen är deras första riktiga kontakt med kapitalmarknaden. Företagen delger marknaden dels den information som enligt regler skall finnas med i prospektet och dels den information företagen finner vara intressant för marknaden att erhålla. Frågeställning: Uppsatsens frågeställning är ”Hur väl lyckas företag att i sitt IPO-prospekt kommunicera ut den information kapitalmarknaden efterfrågar?”. Denna frågeställning har känts intressant att ställa då informationen i prospektet tjänar till att fungera som en indikation av bolagets ekonomiska ställning förmedlad genom en rapport för att användas av marknaden som underlag till analys. Syfte: Uppsatsen skall visa på den information som företagen väljer att kommunicera till marknaden, och den information marknaden faktiskt efterfrågar för att kunna göra en bedömning av företaget. Avgränsningar: Det är fyra företag som granskas i denna uppsats, samtliga noterade på den Nordiska börsens Mid Cap-lista. Studien är bedriven utifrån ett kvalitativt synsätt där jämförelser är möjliga att utföra mellan dessa fyra bolag. Metod: Angreppssättet som valts är den ”hypotetiskt-deduktiva metoden” vilken har sin utgångspunkt i både empirin och teorin. Stora delar av uppsatsen kretsar kring primärdata som insamlats genom intervjuer med företag och analytiker. Resultatet bygger på dessa fyra undersökta företag och gör därmed inget anspråk på att kunna användas ur en generell synvinkel. Slutsatser: De fyra bolag som granskats visar att informationen i deras prospekt förhållandevis väl stämmer överens med den information kapitalmarknaden söker. Dock har det framkommit skillnader inom ett par områden såsom att marknaden efterfrågar en mera detaljerad historisk ekonomisk rapportering, gärna kvartalsvis. En annan skillnad som framkommer är att bolagen är alltför ivriga att, ur kapitalmarknadens synvinkel, förklara hur deras affärsmodeller fungerar. Informationen i prospekten är inte heller tillräcklig för att det skall kunnas göra en fullständig analys av bolaget, då andra faktorer måste tas hänsyn till.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/3165
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
06-07-71.pdf (404.2Kb)
Date
2007-03-20
Author
Hede, Pontus
Hörnberg, Fredrik
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
06-07-71
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV