IPO-prospektet ur ett informations- och kommunikationsperspektiv
Abstract
Bakgrund: Informationen företagen ställer samman i sina prospekt då de genomgår sin
process mot notering på Stockholmsbörsen är deras första riktiga kontakt med
kapitalmarknaden. Företagen delger marknaden dels den information som enligt regler skall
finnas med i prospektet och dels den information företagen finner vara intressant för
marknaden att erhålla.
Frågeställning: Uppsatsens frågeställning är ”Hur väl lyckas företag att i sitt IPO-prospekt
kommunicera ut den information kapitalmarknaden efterfrågar?”.
Denna frågeställning har känts intressant att ställa då informationen i prospektet tjänar till att
fungera som en indikation av bolagets ekonomiska ställning förmedlad genom en rapport för
att användas av marknaden som underlag till analys.
Syfte: Uppsatsen skall visa på den information som företagen väljer att kommunicera till
marknaden, och den information marknaden faktiskt efterfrågar för att kunna göra en
bedömning av företaget.
Avgränsningar: Det är fyra företag som granskas i denna uppsats, samtliga noterade på den
Nordiska börsens Mid Cap-lista. Studien är bedriven utifrån ett kvalitativt synsätt där
jämförelser är möjliga att utföra mellan dessa fyra bolag.
Metod: Angreppssättet som valts är den ”hypotetiskt-deduktiva metoden” vilken har sin
utgångspunkt i både empirin och teorin. Stora delar av uppsatsen kretsar kring primärdata som
insamlats genom intervjuer med företag och analytiker. Resultatet bygger på dessa fyra
undersökta företag och gör därmed inget anspråk på att kunna användas ur en generell
synvinkel.
Slutsatser: De fyra bolag som granskats visar att informationen i deras prospekt
förhållandevis väl stämmer överens med den information kapitalmarknaden söker. Dock har
det framkommit skillnader inom ett par områden såsom att marknaden efterfrågar en mera
detaljerad historisk ekonomisk rapportering, gärna kvartalsvis. En annan skillnad som
framkommer är att bolagen är alltför ivriga att, ur kapitalmarknadens synvinkel, förklara hur
deras affärsmodeller fungerar. Informationen i prospekten är inte heller tillräcklig för att det
skall kunnas göra en fullständig analys av bolaget, då andra faktorer måste tas hänsyn till.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2007-03-20Author
Hede, Pontus
Hörnberg, Fredrik
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
06-07-71
Language
swe