dc.contributor.author | Johansson, Henrik | |
dc.contributor.author | Svahn, Thomas | |
dc.date.accessioned | 2012-12-05T08:26:18Z | |
dc.date.available | 2012-12-05T08:26:18Z | |
dc.date.issued | 2012-12-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/31677 | |
dc.description.abstract | Problembakgrund: Många av de ekonomistyrningsmodeller som sedan länge är etablerade
inom näringslivet är baserade på olika former av industri- och tillverkningsverksamhet. Olika
typer av påverkansfaktorer har lett till framväxten av mer kunskapsorienterade organisationer
och vi har valt att undersöka hur ekonomistyrningen har anpassats till dessa nya
förutsättningar.
Syfte: Det huvudsakliga syftet med denna uppsats är att öka kunskapen och förståelsen
för ekonomistyrning i kunskapsorienterad verksamhet. Vår avsikt är att göra detta genom att
identifiera de viktigaste nyckelfaktorerna för ekonomistyrningen i dylik verksamhet. Dessa
nyckelfaktorer bör vara giltiga i dagsläget och beakta yttre, inre och beteendevetenskapliga
påverkansfaktorer.
Avgränsningar: Vi har valt att endast studera en bransch (IT-konsultbranschen) och de
intervjuer som gjorts har avgränsats till tre olika nivåer på de undersökta företagen.
Ytterligare en avgränsning är att uppsatsen endast behandlar de förutsättningar som gäller för
svenska organisationer och deras ekonomistyrning.
Metod: 13 st djupintervjuer med personer från företag inom IT-konsultbranschen har
genomförts. Merparten av intervjuerna var personliga och resterande var telefonintervjuer.
Dessutom gjordes inledningsvis två intervjuer med sakkunniga inom
ekonomistyrningsområdet för att få uppslag på relevant teori och anknytning till pågående
forskning.
Resultat, slutsatser: Sex delområden med olika nyckelfaktorer för ekonomistyrning inom
kunskapsorienterad verksamhet har identifierats: lönsamhet, humankapital, kundfokus,
framtidsorienterad ekonomistyrning, projektstyrning och koppling till mål & strategi. De
slutsatser gällande nyckelfaktorer vi har kommit fram till är beroende av vilket tidsperspektiv
som används. De områden som berör lönsamhet och kundfokus bör som situationen ser ut
idag ha högsta prioritet på kort sikt. Kopplingen till mål och strategi kan betraktas som ett
viktigt område på längre sikt. Andra områden är mer kopplade till IT-konsultföretagens
specifika verksamhet, t ex humankapital, projektstyrning och framtidsorienterad
ekonomistyrning. Dessutom har enkelhet och tydlighet identifierats som grundläggande
nyckelfaktorer vilka bör genomsyra alla delar av ekonomistyrningen.
Förslag till fortsatt forskning: Ett förslag är att det vore intressant att göra en jämförande
studie med kunskapsföretag i andra branscher än IT-konsultbranschen. En naturlig
fortsättning utifrån denna uppsats kan även vara att undersöka djupare hur ekonomistyrningen
bör genomföras för att de identifierade nyckelfaktorerna skall kunna betraktas som uppfyllda. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 00-01-80 | sv |
dc.title | Kunskapsorienterad ekonomistyrning | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |