• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hälsosam och lätt på enkelt sätt med rätt fett

En diskursanalys av informationsflödet kring fett som näringsämne i ett hälsomagasin

Abstract
Aldrig förr har media haft en sådan central roll i människors liv och idag ägnas ett stort in-tresse för hälsofrågor. Media är en känd plattform för näringslära, och information om kost och näring samt risker och fördelar relaterat till kost finns idag tillgänglig i alla typer av sam-manhang. Debatten om fetter har på senare år varit stor och hälsomagasin särskilt har en stor influens på människors hälso- och kostvanor. Därför kan det vara betydelsefullt att undersöka hur fett som näringsämne framställs i hälsomagasin. Syftet med studien är att beskriva och analysera vilka versioner av hur fett som näringsämne och fettrika livsmedel framställs i ett hälsomagasin. Studien tar sin utgångspunkt i socialkonstruktivismen. Urvalet bestod av sju nummer av hälsomagsinet Topphälsa från vårsäsongen 2011 och analyserades med hjälp av diskursanalys. Resultatet visade att tre versioner av fett som näringsämne framkom i Topp-hälsa; Fett som ett nyttigt näringsämne för kropp och själ, Fett som ett viktreducerande och muskelstimulerande medel samt Fett som ett ohälsosamt näringsämne för individ och miljö. LCHF- inspirerade fettbudskap får i de studerade artiklarna ett stort utrymme, men även bud-skap om fett som liknar de rekommendationer Livsmedelsverket förordar. Resultatet visar på att en spretig bild av kostråd förmedlas. Framställningen visar också i viss del på motstridiga budskap, vilket kan riskera att människor inte vet hur de ska förhålla sig till fett. Slutligen kan budskapen i hälsomagasinen få konsekvenser för folkhälsan, på gott eller ont, i och med att de kan utgöra en betydande påverkansfaktor på människors hälsobeteenden.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31729
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_31729_1.pdf (735.7Kb)
Date
2012-12-07
Author
Gustavsson, Emmelie
Keywords
diskursanalys
fett
hälsa
kostbudskap
makt
media
diskursanalys, fett, hälsa, socialkonstruktivism
Series/Report no.
Hälsopromotionsprogrammet inriktning kostsvetenskap HPK
VT 2012
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV