Complementary feeding plactices of indigenous mothers in rural Bolivia
An ethnographic study
Abstract
This study has been conducted as a, so called, Minor Field Study. As students from Gothenburg University, the Department of Food and Nutrition, and Sport Science, we were granted a scholarship from The Swedish International Cooperation Agency (SIDA) to conduct a Minor Field Study. This is an opportunity for Swedish students to learn more about developing countries and the issues with which these countries struggle. The Minor Field Study programme implies travelling to a developing country for at least eight weeks in order
to collect data for a bachelor or master thesis, in our case a bachelor thesis. We decided to apply for this scholarship out of interests for global issues and different cultures. As we care for children´s health and wellbeing, and as Bolivia is fighting big issues regarding malnutrition and child mortality this topic and country were the obvious choices for us. Bolivia is also a multi-cultural country, which we were curious and interested in, particularly the Andean and indigenous cultures.
To be granted a Minor Field Study in a non-English speaking country it is a requirement to speak the native language. In this case it was Spanish, which Agneta knew how to speak. As Emelie didn´t speak the language, a certain distribution of the tasks in field was necessary. Agneta was the one performing the interviews and communicated with people who we came in contact with in order to conduct this study. Emelie performed the observations that were done simultaneously with the interviews.
To be in Bolivia and conduct this study has been an unforgettable experience that we have learnt a lot from. As none of us have any personal experiences regarding breastfeeding and complementary feeding this has been an especially interesting and educative experience. Even if it is an impossible task to recreate what we have experienced in field we hope that you will find this thesis interesting and that you will enjoy the reading.
Degree
Student essay
Other description
Barnets två första levnadsår anses väldigt viktiga för dess optimala tillväxt och utveckling. Den period då mat introduceras är av särskild vikt för barnets hälsa då det, speciellt i utvecklingsländer, är vanligt med diarréer och andra virusinfektioner som allt för ofta leder
till undernäring och död. Bolivia har stora problem inom detta område. Den här studien syftar därför till att beskriva och förklara ur ett sociokulturellt perspektiv hur inhemska mödrar på landsbygden i en del av Bolivia gör när de introducerar mat till sina barn som komplement till amning. För att undersöka detta har en etnografisk studie utförts. Tio intervjuer med mödrar till barn under två år har genomförts samt en intervju med en så kallad mammaguide. Dessutom har observationer i anslutning till intervjuerna med mödrarna och två deltagande observationer utförts. Resultaten visar att de flesta barn ges den mat som familjen själv äter, vilken huvudsakligen består av det de själva odlar. En del barn är inaktiva och orkeslösa, vilket kan indikera på att dessa barn får för lite mat. Ohygieniska levnadsförhållanden påverkar hur maten är tillagad, serverad och matad till barnet. När mat introduceras och hur länge barnen ammas bestäms av hur tidigare generationer gjort och till viss del av råd från hälso- och sjukvårdspersonal. Myter och influenser från tidigare generationer samt otillräckliga resurser har en stor inverkan på hur mödrarna gör när de introducerar mat.
View/ Open
Date
2012-12-07Author
Mattiasson, Agneta
Ottosson, Emelie
Keywords
complementary feeding practices
cultural practices
developing countries
indigenous
malnutrition
Series/Report no.
Hälsopromotionsprogrammet inriktning kostsvetenskap HPK
VT 2012
Language
eng