Show simple item record

dc.date.accessioned2013-01-08T20:08:31Z
dc.date.available2013-01-08T20:08:31Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31825
dc.subjectKompositionsv
dc.subjectBeställningsverksv
dc.titleExposition - reprissv
dc.type.svepartistic work
dc.contributor.creatorLützow-Holm, Ole
art.typeOfWorkKompositionsv
art.relation.publishedInUruppförande 2012-03-31 i Utvandrarnas Hus, Växjösv
art.description.workIncludedKonsertaffisch/webbsv
art.description.workIncludedRecensionsv
art.description.workIncludedPartitur Asv
art.description.workIncludedPartitur Bsv
art.description.workIncludedPartitur Csv
art.description.workIncludedPartitur Dsv
art.description.workIncludedPartitur Esv
art.description.workIncludedPartitur Fsv
art.description.workIncludedPartitur Gsv
art.description.workIncludedPartitur Hsv
art.description.workIncludedPartitur Isv
art.description.workIncludedPartitur Jsv
art.description.workIncludedPartitur Ksv
art.description.workIncludedPartitur Lsv
art.description.workIncludedPartitur Msv
art.description.workIncludedPartitur Nsv
art.description.workIncludedKonsert i Artisten 3 aprilsv
art.description.workIncludedProgramtext till Utflykter och tillflykter
art.description.projectUtflykter och tillflykter. Konsert med stråkorkestern Musica Vitae; dirigent – Staffan Larson Musik av Ole Lützow-Holm, Benjamin Britten, Paul Dessau, Charles Ives Tisdag 3 april kl. 19:00 på Artisten, Fågelsången 1, Göteborg. För programmet till den här konserten har jag samarbetat med dirigenten Staffan Larson. Utgångspunkten är ett konstnärligt forskningsprojekt där vi undersöker olika sätt att umgås med noterad musik som ger utrymme för en större frihet än vi normalt tillåter oss. En enkel jämförelse är hur jazzlåtar lever vidare i ständigt skiftande tappningar utan att förlora identitet – eller hur man inom teatern gör nyläsningar av klassisk och samtida dramatik med omfattande bearbetningar som en självklar del av tolkningen. Förutom musik av Benjamin Britten, Charles Ives och Paul Dessau innehåller konserten ett nyskrivet stycke av mig. Det fungerar även likt en sömnad eller passage – som korta överledningar mellan de andra verken, också mellan enstaka satser. Materialet består av en samling fristående fragment, numrerade från A till O, vars inbördes ordning inte är fastlagd i förväg och där dirigent och musiker enats om strykningar och omtagningar samt ändringar i klangfärg, tempo, dynamik… Vad återstår av stycket? Det är någonting med att låta musiken undersöka – lyssna – på ett sätt som liknar hur jag gör när jag sitter vid pianot. Det vill säga ett tålmodigt nötande av några få klangfigurer fram och tillbaka som låter frasering, artikulation och tempo fortlöpande varieras, språng- eller stegvis. Här finns möjligheter att arbeta med ett slags ömtålighet – en sensibel monotoni, kännetecknad av en form av ickelinjär ordning – där ambivalens, tystnad och fördröjningar präglar ljudbilden. Ole Lützow-Holm http://www.musicavitae.com/se/page_2446.html
art.description.summaryExposition – repris för kammarorkester; beställningsverk (Rikskonserter) för Musica Vitae; uruppförande 2012-03-31 i Utvandrarnas Hus, Växjö, med repris 2012-04-03 på Artisten; dirigent: Staffan Larson; verket komponerades inom ramen för det VR-finansierade forskningsprojektet Mot ett konstmusikens utvidgade fältsv
art.description.supportedByVetenskapsrådetsv


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record