dc.contributor.author | Olsson, Johan | |
dc.contributor.author | Stenback, Mathias | |
dc.date.accessioned | 2013-02-11T10:57:44Z | |
dc.date.available | 2013-02-11T10:57:44Z | |
dc.date.issued | 2013-02-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/32157 | |
dc.description.abstract | Titel: Vallöften i lokala medier
Författare: Johan Olsson och Mathias Stenback
Uppdragsgivare: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen
för journalistik, medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet
Termin: Höstterminen 2012
Handledare: Nicklas Håkansson
Sidantal: 54
Antal ord: 16 643
Syfte: Att undersöka hur Göteborgs-Posten skildrat de lokala partiernas vallöften inför kommunalvalet 2006.
Metod: Kvalitativ textanalys enligt ECA (Ethnographic Content Analysis) samt kvantitativ metod.
Material: Göteborgs-Posten, 2006-08-17–2006-09-17
Huvudresultat: Med avstamp i teorier kring mediernas dagordningsfunktion samt medielogik och nyhetsvärdering har vi identifierat lokala vallöften som
skildrats av Göteborgs-Posten. Vi har också undersökt förhållandet mellan avgivna och medierade vallöften. Vi ser en journalistik som intar en passiv och speglande roll. De förtjänster som kan skönjas i de fall tidningen söker presentera och tydliggöra vallöften för väljarna, innebär nackdelar i form av att journalistiken blir behäftad med brister. Exempelvis skriver tidningen oreflekterat om löften som inte kan hållas, vilket kan sägas ha demokratiska implikationer. Vidare finns
beskrivningar av konflikter mellan och inom de politiska blocken, vilka knappast hjälper väljaren att öka sin förståelse för vallöftenas innebörd. Vi kan med
mediernas hjälp få kunskap om vallöften, men vilken kunskap vi får är svårare att veta. Och kunskap är inte nödvändigtvis detsamma som förståelse. Vi menar att
en av journalistikens uppgifter är att förmedla såväl kunskap som förståelse till medborgarna. Den huvudsakliga slutsatsen är att artiklarna är mer speglande än granskande. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Examensarbete | sv |
dc.relation.ispartofseries | C818 | sv |
dc.subject | lokala vallöften | sv |
dc.subject | politiker | sv |
dc.subject | väljare | sv |
dc.subject | media | sv |
dc.subject | demokrati | sv |
dc.subject | GP | sv |
dc.subject | dagordning | sv |
dc.subject | medielogik | sv |
dc.subject | nyhetsvärdering | sv |
dc.title | Vallöften i lokala medier En studie av hur kommunala vallöften skildrats i Göteborgs-Posten | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Journalism, Media and Communication | eng |
dc.type.degree | Student essay | |