Show simple item record

dc.contributor.authorLövebrant, Hanna
dc.contributor.authorWallén, Anna-Clara
dc.date.accessioned2013-02-12T07:42:03Z
dc.date.available2013-02-12T07:42:03Z
dc.date.issued2013-02-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/32162
dc.description.abstractTitel: Bakom bilden – En kvalitativ bildanalys som jämför hur Barack Obama och Fredrik Reinfeldt visuellt framställs genom sina valaffischer. Författare: Hanna Lövebrant och Anna-Clara Wallén. Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Göteborgs universitet. Termin: Höstterminen 2012. Handledare: Nicklas Håkansson. Sidantal: 51 inklusive bilaga. Antal ord: 17 320. Syfte: Syftet med denna undersökning är att studera och jämföra hur USA:s president Barack Obama och Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt visuellt framställs genom sina respektive partiers valaffischer. Metod: Kvalitativ bildanalys med en semiotisk utgångspunkt. Material: Analysen baseras på bildanalyser av sex stycken valaffischer, tre stycken från Barack Obamas presidentkampanj 2008 och tre stycken från Moderaternas riksdagskampanj 2010. Huvudresultat: Undersökningen har visat att de retoriska strategierna i den visuella framställningen av de två ledarna både liknar varandra och skiljer sig åt. Båda får genom sin framställning etos, men detta sker på olika sätt. Barack Obama får etos genom att framstå som mäktig och distanserad medan Fredrik Reinfeldt får etos genom att framstå som personlig och nära. Användandet av logos är dock begränsat i bådas visuella framställning. I Obamas valaffischer finns logosargument i form av mycket och tydlig information om hans position och vem han är. I Reinfeldts valaffischer finns logosargumenten primärt i utformningen av de verbala budskapen. Patosargument används i bådas valaffischer, men visar sig mycket mer kraftfullt genom både text och bild i Obamas valaffischer än vad det gör i Reinfeldts mer neutrala valaffischer. Avslutningsvis visade det sig att de tre strategierna samspelade med varandra på ett tydligt sätt, framför allt genom att både logos- och patosuttryck i affischerna gav etos till ledarna.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesExamensarbetesv
dc.relation.ispartofseriesC819sv
dc.subjectBildanalyssv
dc.subjectvisuell kommunikationsv
dc.subjectsemiotiksv
dc.subjectdenotationsv
dc.subjectkonnotationsv
dc.subjectvisuell retoriksv
dc.subjectetossv
dc.subjectlogossv
dc.subjectpatossv
dc.subjectpolitiksv
dc.subjectledaresv
dc.subjectvalaffischersv
dc.subjectFredrik Reinfeldtsv
dc.subjectBarack Obamasv
dc.titleBakom bilden – En kvalitativ bildanalys som jämför hur Barack Obama och Fredrik Reinfeldt visuellt framställs genom sina valaffischer.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism, Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record