Internkommunikationen i Primärvården – en undersökning om de kommunikativa förutsättningarna för att lyckas implementera en ny varumärkesplattform
Abstract
Titel: Internkommunikationen i Primärvården – en undersökning om de kommunikativa förutsättningarna för att lyckas implementera en ny varumärkesplattform
Författare: Helena Kryssman
Handledare: Monica Löfgren-Nilsson
Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap
Termin: HT 2012
Antal sidor: 45 (ex. bilagor)
Syfte: Att undersöka de kommunikativa förutsättningarna i organisationen för att lyckas implementera en ny varumärkesplattform
Metod: Kvantitativ (enkätundersökning)
Material: 715 enkätsvar från medarbetarna i Primärvården Västra Götalandsregionen
Huvudresultat: Medarbetarna anser att de i hög grad får den information de behöver för att kunna genomföra sitt dagliga arbete. De föredrar muntlig information framför skriftlig och de känner högre tillit till den muntliga informationen. Några av informationskanalerna uppfyller inte sitt syfte och mål och några saknar viktig information. Möjligheterna till dialog mellan medarbetarna och Primärvårdens förvaltningsledning upplevs som små och kommunikationen dem emellan fungerar inte optimalt. Medarbetarna känner sig i högre grad delaktiga i arbetet mot enhetens mål än med Primärvårdens långsiktiga mål och vision. Medarbetarna känner högre tillhörighet och identifierar sig i högre grad med sin egen enhet än med Primärvården i stort.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013-02-12Author
Kryssman, Helena
Series/Report no.
Examensarbete
C821
Language
swe