Nya tider - En kvalitativ studie om socialdemokratiska opinionsledares uppfattningar om tidningen Ny tid
Abstract
Titel: Nya tider - En kvalitativ studie om socialdemokratiska opinionsledares uppfattningar om tidningen Ny tid
Författare: Henrik Gudmundsson & Mathias Hvit
Handledare: Jan Strid
Uppdragsgivare: Ny tid
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap
Institution: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, JMG
Sidantal: 54 (inklusive abstract, referenslista och bilagor)
Antal ord: 19 009
Syfte: Studiens syfte är att undersöka vad socialdemokratiska opinionsledare i Göteborgsområdet har för uppfattningar om Ny tid, på papper såväl som på nätet.
Metod: Den kvalitativa samtalsintervjun
Material: Studien bygger på tio samtalsintervjuer med socialdemokratiska opinionsledare som besitter formella positioner och är utspridda över olika delar av partiet och arbetarörelsen.
Huvudresultat: Resultatet visar på att opinionsledarna har användning för tidningen på olika plan. Innehållsmässigt skiftar motiven för användning, där vad som efterfrågas i större skala grundar sig i ett identifikationsmotiv. Det påvisas även att sociala samt underhållande motiv utgör en stor del av läsningen. Vidare finner opinionsledarna olika funktioner med papperstidningen och internet. Papperstidningen är bättre till längre, mer avslappnad läsning. Internet främsta funktioner ligger i snabbheten, tillgängligheten, interaktiviteten, spridnings- och delningsmöjligheten. Ny tids webbsida uppfattas inte uppfylla dessa funktioner idag.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013-02-12Author
Gudmundsson, Henrik
Hvit, Mathias
Keywords
Ny tid
Socialdemokraterna
tidning
digitalisering
uses and gratifications
komplementaritetsteori
complementarity theroy
opinionsledare
Series/Report no.
Examensarbete
C829
Language
swe