dc.contributor.author | Lindmark, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2013-02-21T07:29:10Z | |
dc.date.available | 2013-02-21T07:29:10Z | |
dc.date.issued | 2013-02-21 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/32313 | |
dc.description.abstract | Titel:”Gapa så får du en release. Svälj den så anses du samarbetsvillig” Konstruktionen av journalistrollen i tidningen journalisten 1960-2010
Författare: Sanna Lindmark
Kurs:Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet, Hösttermin 2012
Uppdragsgivare: Jenny Wiik JMG
Handledare: Jenny Wiik
Sidantal: 47
Syfte: Syftet är att undersöka konstruktionen av journalistrollen i tidningen Journalisten under 50 år, 1960-2010
Metod: Kvalitativ innehållsanalys
Material: Journalistförbundets facktidning Journalisten årsutgivningar; 1960, 65, 70, 75, 80, 85, 90, 95, 2000, 2005 och 2010.
Huvudresultat: Konstruktionen av journalistrollen har skapats ur olika diskurser under perioden från
professionaliseringens start 1960 fram till idag. Journalistrollen har ständigt blivit omdefinierad i takt
med medielandskapets förändring. I Journalisten har diskussioner kring det journalistiska uppdraget,
utbildningen och proffesionens gränser varit centrala under studiens undersökningsår. Journalistrollen
har blivit färgad av faktorer som avpolitiseringen av pressen, utbildningens etablering, etermediernas
framväxt och dess avmonopolisering, reklamens och internets framväxt. Under 60-talet gestaltas en
”neutral rapportör” i empirin som under 70-80 ersätts av en journalist som vill granska och påverka, ett
”tredje-statsmaktideal” befästs. Idealet kommer att under 90-talet bli hotat av en växande lobbybransch
och reklamens etablering i mediefältet vilket påtvingar en ökad objektivitetsnorm inom yrket. Under
2000-talet försöker journalisterna ”ta tillbaka” sitt samhällsuppdrag som den ”tredjestats-makten” och
möter svårigheter när nya aktörer (bloggosfären och sociala medier) får makt inom det journalistiska
fältet. I empirin gestaltas journalistrollens svåra kamper för att behålla professionens autonomi och altruism under medielandskapets förändring. Debatterna kring gränsdragningarna mot andra sfärer har varit viktiga för det journalistiska fältets legitimering under hela perioden. Dock har tonen gentemot marknaden förändrats genom åren. I början av perioden uttrycktes en distansering men som under de senare undersökningsåren utvecklats till en integrering. Utifrån de olika teman studien har behandlat är det som tydligast framgår en sammanflätningen mellan den journalistiska diskursen och marknadens diskurs. Motpolerna har nu flytit samman och skapat en gemensam och ny diskurs. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Examensarbete | sv |
dc.relation.ispartofseries | C833 | sv |
dc.subject | Journalistrollen | sv |
dc.subject | profession | sv |
dc.subject | medielandskapets förändring | sv |
dc.subject | autonomi | sv |
dc.subject | altruism | sv |
dc.subject | journalistutbildningen | sv |
dc.subject | marknaden | sv |
dc.subject | det journalistiska uppdraget | sv |
dc.subject | Journalisten | sv |
dc.title | Gapa så får du en release. Svälj den så anses du samarbetsvillig” Konstruktionen av journalistrollen i tidningen journalisten 1960-2010 | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Journalism, Media and Communication | eng |
dc.type.degree | Student essay | |