Kandidatuppsatser i journalistik: Recent submissions
Now showing items 101-120 of 141
-
SUBKULT
(2013-04-24)Syfte: Syftet med vårt arbete är att ta reda på hur subkulturer porträtteras i svensk dagspress. Vi funderade på om bilden som kommer fram av subkulturer är positiv eller negativ. Om kulturutövarna upplever att deras kultur ... -
Som alla andra?
(2013-04-24)Syfte: Undersöka hur svenska journalister tycker att Sverigedemokraterna ska bevakas. Vi ville även veta hur vanligt förekommande det är med en särskild policy för SD och vilken inställning journalisterna har till sådana policys. -
Förändringar i utrymme och innehåll på kultursidorna i svensk press 1990-2009
(2013-04-24)Bara genom en snabb genombläddring av morgontidningarnas kultursidor under de två gångna decennierna blir de ökade satsningarna på nöjesmaterial tydlig. Skribenter och kulturchefer på tidningarna tror att det är en trend ... -
Nancy som i Nancymordet
(2013-04-22)Arbetsmetod. Från början var vår avsikt att försöka fånga hur tidningarna skrev om respektive mord med avseende på dramaturgi och stereotypifiering. Vi tänkte oss en till största del kvalitativ-analys där vi skrev ned ... -
KP vs Julia en studie av två barntidningar
(2013-04-22)En studie av två barntidningar. Frågeställning och syfte. Våra övergripande frågeställningar har varit: Hur bidrar media i konstruktionen av kön? Hur bidrar media i skapandet av ett barns identitet? -
GAME OVER
(2013-04-22)En studie av svensk e-sportjournalistik. Undersökning av DN, GP, AB. Vi har genomfört en kvalitativ studie av Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Aftonbladet. Genom att använda oss av Mediearkivet och dess sökfunktion ... -
Kina - ett svårlagt pussel
(2013-04-22)Arbetsmetod och urval. Det första problemet vi ställdes inför var inte att välja område att titta närmare på - Kina kändes intressant redan från början - utan det var att motivera varför. -
En kamouflagefärgad journalistik
(2013-04-12)Vår fallstudie anknyter till problematiken kring hur medierna uppfyller sitt demokratiska uppdrag under krigsrapportering. Till exempel huruvida man sakligt och oberoende informerar, granskar och kommenterar de händelser ... -
PRESSAT
(2013-04-12)Tema: Förtroende. Så ser svenska journalister på publikens förtroende. Det sjunkande förtroendet - en kris för journalistiken? -
STOLPE IN
(2013-04-12)En undersökning om könsrepresentation i Lilla Sportspegeln. En liten spegel av verkligheten. Frågeställningar: Hur ser könsfördelningen ut i programmet: a) bland medverkande? b) bland reportrarna? I vilka sporter visas ... -
Sydafrikas Stora Chans
(2013-04-12)Syftet med vår undersökning är att se hur Sydafrika ska försöka sprida ett positivt budskap om landet i samband med fotbolls-VM nästa år genom Media Club South Africa.com. Delsyftet är att undersöka hur svenska journalister ... -
"Det är så det ska vara - eller?
(2013-04-12)Frågeställningar.Hur ser nyhetsvärderingen ut i Rapport, Aktuellt och TV4 Nyheterna? Vilka nyheter väljs ut? Hur presenteras de? -
Srebrenica saklig rapportering eller propaganda?
(2013-04-12)Srebrenica, saklig rapportering eller propaganda? Hur har rapporteringen sett ut med avseende på källor och partiskhet? -
Journalistiken är nu i ett förhållande med Sociala Medier
(2013-04-12)Slutsats. Eftersom vår huvudfråga var hur de sociala medierna påverkar journalistiken, hade vi inga förväntningar på att få ett entydigt, självklart svar. Frågan är bred, med många aspekter. Ett medvetet kardinalfel. Och ... -
I allmänhetens intresse?
(2013-04-12)Frågeställning och syfte. Vår huvudsakliga frågeställning är; Hur ser journalisters etiska avväganden angående namn och bildpublicering ut i Storbritannien och i Sverige? Vilka skillnader och likheter finns i journalisternas ... -
Ekonomijournalistens dilemma.
(2013-04-09)Arbetet studerar Göteborgs-Postens rapportering om företag de senaste tio åren. Syftet med undersökningen var att se i vilken utsträckning tidningens bevakning av den ekonomiska makten kan anses vara granskande. -
Mäktiga män och osynliga kvinnor -
(2013-04-09)Vi kodade 1318 artiklar från fyra tidningar: Aftenposten och Dagens Näringsliv i Norge och de svenska tidningarna Dagens Nyheter och Dagens Industri. Studien var kvantitativ och undersökte vem som syns i ekonomijournalistiken. -
VISIONEN - Mediemagasinet från JMG som tar nöje på största allvar
(2013-04-09)Sanningen bakom kvällspressens CHOCK-stora TV-bevakning