dc.contributor.author | Hamrén, Nina | |
dc.date.accessioned | 2013-02-25T08:39:58Z | |
dc.date.available | 2013-02-25T08:39:58Z | |
dc.date.issued | 2013-02-25 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/32350 | |
dc.description.abstract | La scapigliatura började som en litterär strömning under andra hälften av 1800-talet i Italien. Arrigo Boito (1842-1918) skapade en plattform för en operareform där han överförde den litterära estetiken inom scapigliatura till musik vilket framkommer i hans opera Mefistofele. I den här uppsatsen undersöks huruvida Giacomo Puccinis (1854-1924) första opera Le Villi kan ha inspirerats av Boitos operareform. Genom musik/textanalys utreds samband mellan musik och text i verket, användandet av återkommande teman och operans övergripande form och struktur. Resultatet visar på många kopplingar mellan Le Villi och scapigliatura. I uppsatsen föreslås att scapigliaturan bör ses som en övergångsperiod som leder fram till verismo-opera (en stil inom italiensk opera företrädd av t.ex. Pietro Mascagni (1863-1945) och Giacomo Puccini). Uppmärksamhet på denna hittills förbisedda strömning inom musik torde bidra till ökad förståelse för de operor som komponerades under denna tid. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Scapigliatura | sv |
dc.subject | Arrigo Boito | sv |
dc.subject | Giacomo Puccini | sv |
dc.subject | Le Villi | sv |
dc.title | Scapigliatura - En analys av Puccinis opera Le Villi i ljuset av en poetisk-musikalisk rörelse i 1800-talets Italien | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Cultural Sciences | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper | swe |
dc.type.degree | Student essay | |