• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Belöningssystem -En fallstudie om belöning och motivation inom två svenska storbanker

Abstract
Bakgrund och problem: Belöningssystem används i dagsläget av de flesta organisationer. Genom att motivera de anställda får företaget ökad kvalitet, produktivitet och effektivitet. Därför är det av stor vikt för företag att använda sig av belöningssystem som stimulerar medarbetarna på rätt sätt och motiverar denna att jobba mot företagets uppsatta mål, målkongruens. Utformningen av belöningssystem är dock en av företagets svåraste frågor och det finns många problem som kan uppstå. Det intressanta är att se hur de undersökta fallföretagen har lyckats med sitt belöningssystem och vad som motiverar de anställda att arbeta mot målkongruens. Syfte: Att undersöka om medarbetarna och ledare har samma uppfattning om hur medarbetarnas arbetsmotivation påverkas av det rådande belöningssystemet inom två svenska storbanker, samt vad som kan tänkas motivera de anställda att arbeta mot företagets mål och skapa en så kallad målkongruens. Avgränsning: Vi kommer att avgränsa oss till styrinstrumentet belöningssystem. För att komplettera våra teorier kommer vi studera Handelsbankens samt Swedbanks sätt att hantera belöningssystem, samt undersöka de olika perspektiven som finns i bankerna. Dessa specifika perspektiv är ledningens uppfattningar av belöningssystemet, samt vilken uppfattning de anställda har. Metod: Uppsatsen inleddes med en intervju med respektive chef från bankerna Handelsbanken och Swedbank för att bilda en uppfattning om syftet bakom de implementerade belöningssystemen i vardera bank. Därefter har enkätundersökning riktad till de anställda inom båda bankerna genomförts för att se hur belöningssystemet fungerar i verkligheten. Det empiriska materialet har analyserats utifrån en teoretisk referensram om belöningssystem och dess verkliga funktionalitet inom en organisation. Resultat: Handelsbanken använder sig av en vinstandelsstiftelse som belöningssystem som de kallar för Oktogonen. Denna ger utdelning då det går bra för banken och de anställda får utdelning när de går i pension. Swedbank använder sig även de av en vinstandelsstiftelse kallad Kopparmyntet. Deras anställda får ta ut sin belöning efter 5 år eller låta den ligga kvar. Detta tillsammans med hur prestationen mäts är de största skillnaderna mellan systemen. De anställda på Handelsbanken vill att den individuella prestationen ska mätas och anser inte att den personliga prestationen belönas rättvist, då företaget fokuserar på gruppens prestation. Swedbanks anställda är relativt nöjda men rådande belöningssystem men önskar fler gruppmål för att öka gemenskapen på arbetsplatsen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/32507
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_32507_1.pdf (8.018Mb)
Date
2013-03-07
Author
Daghan, Ibrahim
Lalic, Nerma
Series/Report no.
Externredovisning
12-13-31
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV