• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Economy and Society / Institutionen för ekonomi och samhälle (2013-)
  • Avdelning för kulturgeografi
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Economy and Society / Institutionen för ekonomi och samhälle (2013-)
  • Avdelning för kulturgeografi
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Turismaktörers varugörande av platser genom nutida krigshistoria i Bosnien & Hercegovina

Abstract
Denna uppsats undersöker hur politiska konflikter varugörs till turism via texter på Internet. Uppsatsen syftar till att undersöka hur en plats som präglats av en politisk konflikt i modern tid använder sitt historiearv i turistisk marknadsföring. För att få svar på studiens frågeställningar genomfördes en kvalitativ textanalys på fyra utvalda hemsidor på Internet, varav samtliga av dessa aktörer är från Bosnien & Hercegovina och har ett huvudfokus på staden Mostar. Uppsatsen har vidare två frågeställningar. Den första lägger vikt på att besvara vilken typ av information eller tema som dominerar vardera undersökt hemsida. Den andra frågeställningen vill ta reda på vilka likheter och skillnader det finns mellan vardera studerad hemsida. Uppsatsen bygger på ett teoretisk ramverk som tar upp följande begrepp; krigsturism, dark-tourism, historiebruk, imageskapande och varugörande av platser (dvs. att platser kommersialiseras och görs till produkter som kan säljas och konsumeras). De resultat som studien leder till, gällande frågeställning nummer ett, pekar på att vardera hemsida domineras av ett tema och det tema som dominerar flest hemsidor är temat för ”Den politiska konflikten som historia”. De resultat som fråga två leder fram till är att det finns fler likheter än skillnader i det undersökta materialet. Resultaten visade att staden beskrivs med en historisk prägel och ofta i koppling till staden kända bro ”Stari Most”, vilket sker på tre av de fyra undersökta hemsidorna. Ur dessa resultat går det att dra slutsatsen att staden Mostar beskrivs med en historisk prägel och förankring då staden marknadsförs på de undersökta hemsidorna på Internet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/32633
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för ekonomi och samhälle, avdelningen för kulturgeografi (2013-)
View/Open
gupea_2077_32633_1.pdf (2.501Mb)
Date
2013-04-02
Author
Bromar, Charlotte
Series/Report no.
Kandidatuppsats i kulturgeografi med inriktning mot turism
2013:2
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV