Visa enkel post

dc.contributor.authorWikefjord, Theres
dc.date.accessioned2013-04-02T07:43:01Z
dc.date.available2013-04-02T07:43:01Z
dc.date.issued2013-04-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/32635
dc.description.abstractEkonomiska styrmedel används för att få fler människor att åka kollektivt och mindre bil. Införande av trängselskatt och förhöjda parkeringsavgifter är exempel på dessa styrmedel. Men vad skulle hända om styrmedlen får ett kraftigt genomslag och de flesta eller alla dagspendlare skulle vilja resa kollektivt? Det överordnade syftet med denna uppsats var att undersöka möjliga kapacitetsproblem vid en eventuell ökad kollektivtrafikanvändning bland dagspendlarna till Göteborg. Underordnat var att analysera problem och lösningar för en sådan ökning utifrån perspektivet hållbar transportförsörjning som använt i Proposition 2008/09:93. Tre frågeställningar undersöktes för att möta syftet: Hur ser dagens kapacitet situation ut i Göteborgsregionen? Vilka planer för och problem med att utöka kapaciteten i Göteborgsregionen finns det? Och slutligen, hur väl passar lösningarna idén om hållbar transportförsörjning? Undersökningen har genomförts i form av en fallstudie för stråket E45/Norge-Vänerbanan från Lilla Edet kommun till Göteborg. Undersökningen bygger dels på uppgifter från kvalitativa samtalsintervjuer av informantkaraktär med samhällsorgan ansvariga för kollektivtrafiken, och dels på information från datakällor, exempelvis Statistiska centralbyrån och K2020 projektet. Resultaten visar på att det finns kapacitetsproblem med kollektivtrafiken i undersökningsområdet och att alla dagspendlare inte kan erbjudas transport med kollektivtrafik till Göteborg hela färdvägen. Det finns även hinder för utökning av kollektivtrafikresandet i framtiden av vilka en del kan lösas om kollektivtrafiken får kosta mer. Slutligen pekar studiens resultat även på att det finns stora skillnader i kollektivtrafikens kapacitet mellan de geografiska områdena ingående i fallstudien.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsats i kulturgeografi samt geografi med kulturgeografisk inriktningsv
dc.relation.ispartofseries2013:5sv
dc.titleFrån bil till kollektivtrafik - En fallstudie om kapacitetsproblem vid ökad efterfrågan på kollektivtrafiksv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of Economy and Societyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post