Integrationsproblem vid tvärkulturella sammanslagningar och förvärv
Abstract
Sammanslagningar och förvärv (S&F) är ett strategiskt val som många företag genomför för att skapa tillväxt, konkurrensfördelar, resurser, synergieffekter samt tillgång till nya marknader. Det är inte alla sammanslagningar som blir lyckade på grund av olika faktorer, den faktor som studien ämnar studera är kultur aspektens påverkan. Syftet med denna studie är att ur ett företagsekonomiskt perspektiv få förståelse för hur kulturella aspekter påverkar integrationen vid internationella S&F, samt undersöka vilka förbyggande åtgärder managementkonsulter vidtar för att motverka problematiken.
Teorierna som framlagts har använts för att skapa förståelse och analysera hur kulturella aspekter kan påverka integrationen och utgången av S&F. Det empiriska materialet har tolkats och tillsammans med de insamlade teorierna som använts har slutsatser presenterats för att besvara studiens syfte. I samband med fördjupning av vetenskaplig litteratur identifierades vissa element där teorierna var bristfälliga, dessa punkter skulle kunna utgöra underlag för framtida forskning inom området.
Resultatet av de kvalitativa intervjuerna identifierade kulturella faktorer som upplevts i samband med integrationen vid internationella fusioner. Vidare genererade undersökningen en djupare förståelse för hur managementkonsulter arbetar förebyggande för att motverka integrationsproblem som kan uppstå i samband med internationella S&F.
Undersökningen resulterade i en ökad förståelse för hur kulturella aspekter påverkar integreringen vid tvärkulturella S&F. Ytterligare slutsatser som kunnat utläsas är att problematiken som kan uppstå i samband med tvärkulturella fusioner går att motverka om medvetna åtgärder genomförs innan, under och efter S&F med hänsyn till de kulturella aspekterna, vilket styrks av de kvalitativa intervjuerna som genomförts med managementkonsulterna.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-04-02Author
Johnsen, Andreas
Wikström, Emma
Keywords
Integration
Kommunikation
Sammanslagningar
Management
Kultur
Nyförvärv
Series/Report no.
Management & Organisation
13:11
Language
swe