Innovation inom e-handel. En etnografisk inspirerad fallstudie av projektet att utveckla webshop på företaget Josephssons
Abstract
Denna fallstudie utreder hur ett företag expanderar via ett innovativt projekt. Genom observationer, intervjuer och återberättelser har studien en etnografisk ansats för att skapa en bild av hur ett sådant projekt kan gå till och hur dess olika processer ser ut. Syftet med studien är att utifrån begreppen: innovation, projekt, projektledning och kunskapsöverföring analysera hur företaget Josephssons genomfört lanseringen av Josephssons Webshop och på vilket sätt det pågående innovativa projektet e‐handel genomförs. Författarna har genom en litterär fördjupning av de olika begreppen skaffat sig en teoretisk referensram som sedan använts för att analysera det empiriska materialet. Analysen visar både på tydliga paralleller med teorin, men även att det går isär på många ställen. Författarna drar sina slutsatser utifrån detta, att projekt alltid ser olika ut och blir därför väldigt situationsbaserade. Det finns en stor komplexitet i projektets helhet där författarna finner olika byggstenar i form av processer som utgör innovation. Dessa processer måste koordineras av en engagerad ledare för att tillsammans skapa fenomenet innovation. Kunskapen och kultur i företaget stärks också av att projektet leds av en internt plockad projektledare.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-04-02Author
Andersson, Jon
Jarland, Kalle
Keywords
Innovationsprojekt
projekt
projektledarskap
kunskapsöverföring
e-handel
innovationsprocess
Series/Report no.
Management & Organisation
13:01
Language
swe