• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sociala Medier - en ny demension på ekonomistyrning? -En casestudie på ett svenskt entreprenörsföretag

Abstract
Bakgrund och problemformulering: Tillgång till information är en naturlig och nödvändig komponent för en väl fungerande ekonomistyrning inom företag. Sociala medier företräder en ny våg av informationsflöde i form av ostrukturerad data. Denna ökade mängd ostrukturerad data har kommit att ställa krav på hantering och analys av denna, vilket i sin tur förändrar förutsättningarna för ekonomistyrning inom företag. Företag som kan hantera information på ett effektivt sätt kan utveckla strategiska konkurrensfördelar. Dock finns det begränsad kunskap om hur information från ostrukturerad data kan och ska hanteras inom företag. Företag som inte anammar nya tekniker för att hantera och analysera stora mängder ostrukturerad data riskerar att gå miste om viktiga konkurrensfördelar. Syfte: Att identifiera, undersöka och analysera hur information från sociala medier påverkar entreprenörsföretags ekonomistyrning. Metod: Undersökningsmetoden utgörs av en avslöjande singel casestudie. Primärdata har samlats in genom semi-strukturerande intervjuer vid Nelly.com och sekundärdata har hämtats från vetenskapliga journaler, statistiska databaser samt interna företagsdokument. Intervjuerna utformades för att fånga hur information från sociala medier påverkar företagets ekonomistyrning och beslutsfattande. Vidare analyserades resultatet utifrån tidigare forskning innefattande områdena ekonomistyrning, sociala medier samt ett sammanställt ramverk för informationens påverkan på ekonomistyrning. Resultat och slutsats: Studien pekar på att information från sociala medier spelar en betydelsefull roll för företags ekonomistyrning. Information från sociala medier breddar företags beslutsunderlag vilket ger företag möjlighet att ta fler infallsvinklar i beaktande vid beslutsprocesser. Med hjälp av sociala medier tillhandahålls företag tidigare okänd information om likaså kunder som marknader, som vidare kan användas för att fatta strategiska beslut och i och med det frambringa nya dimensioner av konkurrensfördelar.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/32788
Collections
  • Magisteruppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_32788_1.pdf (1010.Kb)
Date
2013-04-26
Author
Falk, Emma
Stranne, Johanna
Keywords
Sociala medier, Accounting Information System (AIS), Ekonomistyrning, Management Control, Management Control System, Management Control System Package, Ostrukturerad data, Big data.
Series/Report no.
Ekonomistyrning
12-13-42M
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV