dc.contributor.author | Abelin, Åsa | |
dc.contributor.author | Behrns, Ingrid | |
dc.contributor.author | von Feilitzen, Mattias | |
dc.contributor.author | Laakso, Katja | |
dc.date.accessioned | 2013-04-29T11:50:18Z | |
dc.date.available | 2013-04-29T11:50:18Z | |
dc.date.issued | 2013-04-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/32810 | |
dc.description.abstract | Ny teknik har gjort det möjligt att utveckla nya undervisningsformer. Men detta leder också till att vi ställs inför nya frågor och utmaningar. Projektet Att använda personbaserade inspelningar i interaktivt lärande - juridiska, etiska och tekniska avvägningar tar upp frågeställningar som rör skärningspunkten mellan pedagogik, teknik, juridik och etik. Projektet utgår från utbildning av logopeder, men området är aktuellt för all undervisning där digitala media används, i synnerhet inom vårdutbildningar. Projektets syfte var att ge vägledning för god etik och bibehållen integritet vid användande av inspelat material i undervisningen. Frågeställningarna är: (1) Vad sätter gränserna tekniskt, etiskt och juridiskt vid användandet av personbaserade inspelningar i undervisningen? och (2) Hur kan vi utveckla användningen av audio- och videoinspelningar i interaktivt lärande?
Vi har undersökt frågeställningarna från olika personperspektiv: personen som spelas in, studenten och läraren. Projektets första steg var att göra en inventering av hur inspelningar hanteras på logopedutbildningarna i Sverige. Vi har skapat kontakter med jurist, filosof och experter på digital lagring och utrett möjligheter och begränsningar i användningen av inspelningar. Vidare har två personer som spelats in intervjuats om sina egna upplevelser av inspelningssituationen och sina tankar om den fortsatta användningen av inspelningen.
Inom projektet har vi kommit fram till att de juridiska förutsättningarna i första hand måste beaktas. Samtidigt blir de etiska frågorna i högsta grad brännande när det handlar om personer som kan ha svårt att föra sin egen talan på grund av kommunikationssvårigheter. Under projektets gång konstaterades att det krävs ökad medvetenhet hos såväl lärare som studenter om att juridiska aspekter går före och sätter begränsningar för de tekniska möjligheterna. Projektgruppen fick därför anledning att reflektera över den egna lärandeprocessen där fokus i projektet skiftat från tekniska till juridiska och etiska frågeställningar under projekttidens gång.
Projektgruppens arbete har bestått i att identifiera de delar av det rådande regelverket (till exempel förordningar, föreskrifter, det som den enskilda myndigheten har bestämt ska gälla, rektors beslut, kursplaner) som är relevanta för de aktuella frågeställningarna. Vi har kompletterat arbetet med blanketter för skriftligt medgivande och råd för avväganden som måste göras vid den tekniska tillämpningen. Vi har i anslutning till projektet utvecklat självinstruerande laborationer på logopedprogrammet vid Göteborgs universitet. | sv |
dc.format.extent | 30 | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.publisher | PIL-enheten | sv |
dc.relation.ispartofseries | PIL-rapporter | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2013:2 | sv |
dc.subject | interaktivt lärande | sv |
dc.subject | juridik | sv |
dc.subject | etik | sv |
dc.subject | audioinspelning | sv |
dc.subject | videoinspelning | sv |
dc.subject | logopedi | sv |
dc.subject | högskolepedagogik | sv |
dc.title | Att använda personbaserade inspelningar i interaktivt lärande | sv |
dc.title.alternative | Juridiska, etiska och tekniska avvägningar | sv |
dc.type | Text | sv |
dc.type.svep | report | sv |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Pedagogical Development and Interactive Learning (PIL) | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL) | swe |
dc.contributor.organization | Göteborgs universitet | sv |