Business Process Outsourcing -En studie om dess organisatoriska effekter
Abstract
Bakgrund och problem: Marknaden för business process outsourcing (BPO) växer i hög
takt. BPO ger upphov till långsiktiga konsekvenser för organisationer och innebär stora
omstruktureringar hos företag. Valet att outsourca affärsprocesser är ett viktigt beslut då
ändrade processer innebär en mängd olika kostnader, både uppenbara och oförutsägbara. Det
finns ett stort missnöje bland företag angående BPO och ett allt större antal
outsourcingkontrakt förnyas inte. De studier som har utförts om outsourcing och BPO har inte
studerat den påverkan en organisation utsätts för vid genomförandet av outsourcingprojekt
eller hur organisationsstrukturer förändrats efter implementeringen av BPO.
Kostnadsökningar kan exempelvis uppstå som följd av att en företagsledning inte har tagit
hänsyn till vilka interna aktiviteter och resurser som krävs vid implementeringen av BPO och
strukturella förändringar.
Syfte: Syftet med denna studie är att öka förståelsen för den komplexitet som kan uppstå vid
genomförandet av BPO och specifikt finans- och redovisningsprocesser. Studien kommer att
belysa denna komplexitet genom följande problemformuleringen:
Problemformulering:
– Hur kan en organisationsstruktur, som utgörs av samordning, beslutsfattande,
organisationsform samt arbets- och ansvarsfördelning, påverkas av genomförandet av
BPO av ekonomiprocesser?
– Vilka olika typer av faktorer påverkar genomförandet av BPO?
Metod: Detta är en kvalitativ studie som vänder sig till ett företag, SKF. Studien ger en
inblick i problemområdet både från ett företagslednings och medarbetarperspektiv. För
studiens ändamål användes semi-strukturerade intervjuer.
Resultat och slutsatser: Undersökningens resultat visar att organisationsstrukturella
förändringar har påverkan på hur effektivt BPO-implementeringsprocessen är hos ett företag.
Studien stödjer antagandet att det finns sätt att öka effektivitet och förminska kostnader
associerade med BPO utifrån hur en företagsledning internt hanterar BPO-implementeringen.
Dessutom visar studien att det finns faktorer som måste beaktas i beslutet att outsourca
affärsprocesser utifrån utmaningar som uppstå vid organisatoriska förändringar hos företag.
Vidare forskning: Ett förslag för vidare forskning är att följa upp studiens resultat med att
utföra ytterligare studier som fokuserar på BPO-utmaningar associerade med organisatoriska
förändringar. Om fler företag studeras kan mer generella slutsatser dras om vilka utmaningar
uppkommer vid BPO.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-05-17Author
Pauly, Katherine
Persson Björklund, Erica
Keywords
Business process outsourcing, BPO, Finans- och redovisnings outsourcing
Series/Report no.
Ekonomistyrning
12-13-44M
Language
swe