dc.contributor.author | Nilsson, Helena | |
dc.contributor.author | Johnsen, Susanna | |
dc.date.accessioned | 2013-05-23T07:37:41Z | |
dc.date.available | 2013-05-23T07:37:41Z | |
dc.date.issued | 2013-05-23 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/32879 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problemdiskussion: I takt med att vår omgivning blir mer digitaliserad skapas
varje dag, timme och sekund allt mer data. De stora datamängder som skapas går under
benämningen ”big data” och kan förklaras som stora datamängder som överskrider kapaciteten
för vad ett vanligt databassystem kan hantera. Genom big data kan företag få ökad information
och kunskap om sina kunder och därmed få ett bättre underlag till sina Customer Intelligencelösningar.
Big data är på många sätt lovande men det kvarstår en del utmaningar, både
affärsmässiga och tekniska innan det kan anammas fullt ut. Arbete och hantering av data tar idag
upp cirka 7-10 % av bankers rörelseresultat och frågan är hur de skulle kunna utvinna och lagra
denna data på ett effektivt sätt. Uppsatsen ämnar besvara följande frågeställning: Hur ser banker
på fenomenet big data och hur ser deras eventuella arbete med big data ut?
Syfte: Syftet är att beskriva i vilken utsträckning banksektorn har kommit igång med
användningen av big data i sin kundhantering, om de är medvetna om den stora hype som
beskrivs i teorin och om det eventuellt finns ett gap mellan var teorin befinner sig och hur långt
företagen har kommit i sin användning av big data.
Metod: Denna studie har genomförts med en kvalitativ ansats där fem stycken telefonintervjuer
har genomförts för att kunna besvara uppsatsens syfte. Telefonintervjuerna ligger till grund för
det empiriska avsnittet och referensramen har byggts upp utifrån relevant forskning och
nyhetsartiklar kring ämnet.
Resultat och slutsats: Bankerna upplevs utifrån denna studie inte se big data på riktigt samma
sätt som det anges i teorin och den hype som beskrivs i den teoretiska referensramen är inte lika
utbredd i praktiken. Resultatet tyder på att bankerna håller med om potentialen som finns med big
data men att utmaningarna och begränsningarna i nuläget är för stora för att man ska kunna dra
nytta av alla potentiella fördelar. Fyra av de fem bankerna arbetar idag med big data till olika
grad men alla till relaterade syften. Samtliga är dock överens om att mycket så småningom finns
att hämta från big data om viljan och de rätta verktygen väl införskaffas. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 12-13-48M | sv |
dc.subject | Big Data, Banker, Kundhantering, Customer Intelligence, Sociala Medier | sv |
dc.title | Is big that big? -En studie om hur banker använder bid data i sin kundhantering | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |