Show simple item record

dc.contributor.authorNilsson, Helena
dc.contributor.authorJohnsen, Susanna
dc.date.accessioned2013-05-23T07:37:41Z
dc.date.available2013-05-23T07:37:41Z
dc.date.issued2013-05-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/32879
dc.description.abstractBakgrund och problemdiskussion: I takt med att vår omgivning blir mer digitaliserad skapas varje dag, timme och sekund allt mer data. De stora datamängder som skapas går under benämningen ”big data” och kan förklaras som stora datamängder som överskrider kapaciteten för vad ett vanligt databassystem kan hantera. Genom big data kan företag få ökad information och kunskap om sina kunder och därmed få ett bättre underlag till sina Customer Intelligencelösningar. Big data är på många sätt lovande men det kvarstår en del utmaningar, både affärsmässiga och tekniska innan det kan anammas fullt ut. Arbete och hantering av data tar idag upp cirka 7-10 % av bankers rörelseresultat och frågan är hur de skulle kunna utvinna och lagra denna data på ett effektivt sätt. Uppsatsen ämnar besvara följande frågeställning: Hur ser banker på fenomenet big data och hur ser deras eventuella arbete med big data ut? Syfte: Syftet är att beskriva i vilken utsträckning banksektorn har kommit igång med användningen av big data i sin kundhantering, om de är medvetna om den stora hype som beskrivs i teorin och om det eventuellt finns ett gap mellan var teorin befinner sig och hur långt företagen har kommit i sin användning av big data. Metod: Denna studie har genomförts med en kvalitativ ansats där fem stycken telefonintervjuer har genomförts för att kunna besvara uppsatsens syfte. Telefonintervjuerna ligger till grund för det empiriska avsnittet och referensramen har byggts upp utifrån relevant forskning och nyhetsartiklar kring ämnet. Resultat och slutsats: Bankerna upplevs utifrån denna studie inte se big data på riktigt samma sätt som det anges i teorin och den hype som beskrivs i den teoretiska referensramen är inte lika utbredd i praktiken. Resultatet tyder på att bankerna håller med om potentialen som finns med big data men att utmaningarna och begränsningarna i nuläget är för stora för att man ska kunna dra nytta av alla potentiella fördelar. Fyra av de fem bankerna arbetar idag med big data till olika grad men alla till relaterade syften. Samtliga är dock överens om att mycket så småningom finns att hämta från big data om viljan och de rätta verktygen väl införskaffas.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningsv
dc.relation.ispartofseries12-13-48Msv
dc.subjectBig Data, Banker, Kundhantering, Customer Intelligence, Sociala Mediersv
dc.titleIs big that big? -En studie om hur banker använder bid data i sin kundhanteringsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record