Rapport från insidan ett levande ting
Abstract
Lera bär på någonting ursprungligt och universellt. Jag har velat arbeta idémässigt enkelt och direkt,
för att möta leran på det plan jag upplever den som bäst – med kroppen. Lerans förmåga att möta
den mänskliga kroppen, ta avtryck av den och bära med sig spår av aktivitet har hållits som viktigt
samtidigt som jag förhållit mig till den starkaste keramiska traditionen – krukan. Arbetsmetoden har
bestått i att arbeta med en större mängd lera under och runt min egen kropp till dess att jag är helt
innesluten i materialet. Detta har skett både i enskildhet i verkstaden samt i performance. Dessa
framträdanden har dokumenterats i film och foto, delvis som en hjälp i den egna processen, men
även med tanke på att dessa dokumentationer skulle kunna bära en berättelse i ett
utställningssammanhang, i sig själva eller i kombination med keramiska former. Flera samarbeten
har inletts, med exempelvis en skådespelare/performanceartist, en fotograf, en filmare och ansvariga
vid de platser jag valt att utföra performance på. Examensarbetet har resulterat i ett antal former (av
lera och bränd keramik) i storlek relaterade till människokroppen, en film, tre uppföranden av
performance samt filmer och fotografier från dessa. Dessutom har ett skissförslag till en offentlig
gestaltning tagits fram.
De olika vägarna har berikat varandra. Jag har vågat närma mig min kropp som den plats som
härbärgerar min själ och staden som den plats som härbärgerar min kropp.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013-05-29Author
Haggärde, Matilda
Keywords
konst
performance
platsspecifik
offentlig gestaltning
klaustrofobi
arbetsprocess
examensarbete
lera
keramik
konsthantverk
stadens rum
kruka
födelse
interaktion
avtryck
spår
lämning
kropp
dans
konstfilm
Series/Report no.
KHM Keramikkonst 2013
Language
swe