Rekrytering är svårt!
En kvalitativ undersökning om fem chefers syn på rekrytering inom hotellbranschen
Abstract
Begreppet rekrytering är komplext, stort och svårt för såväl rekryteringsansvariga som för de som undersöker området. Hotellbranschen har även ett rykte om sig att ha frekventa personalomsättningar och mer eller mindre allvarliga rekryteringsproblem. Faktorer som kan ligga bakom ageranden och olika handlingsalternativ i rekryteringsprocessen är dels hur den ansvarige är som ledare, vilken ledarstil och roll den har, samtidigt som vilken rolltyp som eftersöks hos medarbetaren. Det har även betydelse hur den rekryteringsansvarige tänker kring genus, personalhantering och anställningsformer.
Vårt syfte är att belysa hur rekryteringsprocessen ser ut bland hotell med restaurangverksamhet i Göteborgs kommun. De centrala frågorna som vi kommer att behandla är; hur rekryteringsprocessen går till och vilka faktorer som ligger bakom val av personal.
Undersökningen är genomförd med både semistrukturerade kvalitativa intervjuer och kvantitativa frågor. Vi använde oss av såväl personliga intervjuer som telefonintervjuer med efterföljande transkribering och analys. Resultatet fokuserar på två områden, urvalskriterier och rekryteringsmetoder. Det framkom att alla fem chefer menar att hotellbranschen skapar flexibla tjänster. Möjligheterna att arrangera, styra och ordna personalen utifrån organisationen är en fördel. Internrekrytering är den allmänt vanligaste rekryteringsmetoden inom hotellen, följt av annonsering och via arbetsförmedlingen. När rekryteringsansvariga söker nya medarbetare tänker de på att de nya medarbetarna, i varierande grad, ska passa in i organisationen. Att rekrytering är svårt är ett faktum. Denna slutsats har också förstärkt våra tidigare uppfattningar kring området.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-06-19Author
du Rietz, Mikaela
Jacobsson, Frida
Keywords
Hotell
rekrytering
restaurangbranschen
och
urvalskriterier
Series/Report no.
Restaurangmanagerprogrammet
Vt 2013
Language
swe