Ekologisk livsmedelskonsumtion – i valet och kvalet
Olika aspekters inverkan vid ekologiska livsmedelsinköp
Abstract
Det råder en viss diskrepans mellan konsumentens attityd och inköpsbeteende när det gäller ekologiska livsmedelsvaror. En positiv attityd behöver inte innebära att konsumenten väljer att köpa ekologiska livsmedel när denne väl befinner sig i matbutiken. Ekologisk livsmedelskonsumtion är ett steg mot en mer hållbar samhällsutveckling med ambitionen att människors levnadssätt idag inte ska ha en negativ påverkan på framtida generationers sätt att leva. Det kortsiktiga synsätt och agerande som är typiskt för dagens generation ger upphov till viss oro eftersom sättet många lever på idag i flera avseenden inte är hållbart. Den ekologiska dimensionen av hållbar utveckling förespråkar en ökad ekologisk livsmedelskonsumtion, vilket skulle kunna bidra till en mer hållbar miljö i framtiden. Syftet med studien var att utforska vilka aspekter som studenter tar hänsyn till i sina livsmedelsval i en inköpssituation, med avseende på ekologiska livsmedelsvaror. Som datainsamlingsmetod användes medföljande observationer tillsammans med semistrukturerade intervjuer som tolkades med kvalitativ innehållsanalys. Analysen resulterade i sju aspekter som deltagarna tagit hänsyn till vid sina inköp, vilka ger upphov till slutsatsen att aspekterna Hälsa, Miljö, Preferens, Samvete och Kännedom gynnar ekologiska livsmedelsinköp samt att aspekterna Miljö, Preferens, Pris och brist på Tillgänglighet hämmar ekologiska livsmedelsinköp.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-06-26Author
Hultgren, Sophia
Öjersson, Ellinor
Keywords
Ekologisk
konsumtion
livsmedelsinköp
livsmedelsval
Series/Report no.
Hälsopromotionsprogrammet, kostvetenskap
Vt 2013
Language
swe