Göteborgs pendlingsomland. En studie om hur restid och reseavstånd korrelerar med pendling och befolkninsförändring i Västra Götalands och Hallands Län
Abstract
Det vardagliga resandet ökar för varje år som går. Särskilt resandet mellan bostad och arbetsplats, det vill säga pendling, har ökat betydligt. Mer än 90 000 människor pendlar från sin bostadskommun till arbetsplatsen i Göteborg. Ett av målen för Västra Götalandsregionen och region Halland är att sammanlänka kommuner och orter inom regionen för att på så sätt skapa tillväxt, snabbare gods- och persontransporter och ett attraktivare näringsklimat. Samtidigt som målen är att skapa tillväxt finns det flera kommuner i studieregionen med negativ utveckling. Syftet med rapporten är således att undersöka huruvida faktorerna restid och reseavstånd korrelerar med pendling till Göteborg och befolkningsutveckling i kommuner i studieregionen. Studien bygger framförallt på statistiskt material från SCB och Folk- och Bostadsräkningen som bearbetats.
Resultatet av studien visar att det finns en stark korrelation mellan reseavstånd samt restid och befolkningsutveckling och pendling. Den största befolkningsökningen sker i kommunerna närmast Göteborg, medan flera kommuner i regionens periferi har negativ befolkningsutveckling. Även antalet pendlare till Göteborg är som störst i kommunerna närmast staden.
Förändringarna i studieregionens kommuner kan dock inte alltid förklaras av generella slutsatser, utan där varje kommun har påverkats av diverse faktorer såsom geografiskt läge, befolkningsmängd, näringsklimat mm., men att de undersökta specifika fallen Tjörn,
Degree
Student essay
Other description
The daily travel, and especially travel between home and work i.e. commuting, is increasing every passing year. More than 90 000 people commute from their home municipality to work in Gothenburg. One of the aims of the regions of Västra Götaland and Halland is to interconnect municipalities and towns within the region, thereby creating growth, faster freight and passenger transports as well as a more attractive business climate. However, while the goal is to create growth, there are several municipalities in the study region with negative ongoing trends. Therefore, the purpose of this report is to examine whether the factors of travel time and travel distance correlates with commuting to Gothenburg as well as population trends within the region. The study is primarily based on statistical data from Statistics Sweden (SCB) and a population and housing census (FoB) also published by Statistics Sweden.
The result of the study shows a strong correlation between travel distance/travel time and population growth and commuting. There is a substantial increase in population in the municipalities closest to Gothenburg, whereas several municipalities in the periphery of the region have decrease in population. The number of commuters to Gothenburg is also highest in the municipalities closest to Gothenburg.
However, the changes in the study area cannot solely be explained by general conclusions. Each municipality is affected by various factors such as geographic location, the size of the population, business climate, etc. Nevertheless, the specific cases of Tjörn, Mark and Gullspång can illustrate how changes may develop in different directions.
View/ Open
Date
2013-06-26Author
Bellini, Alexander
Häggander, Wilhelm
Keywords
Regionförstoring
pendling
befolkningsutveckling
reseavstånd
restid
Series/Report no.
Kandidatuppsats i Geografi
2013:1
Language
swe