Show simple item record

dc.contributor.authorLindström, Joachim
dc.contributor.authorOresjö, Martin
dc.date.accessioned2013-06-26T12:43:50Z
dc.date.available2013-06-26T12:43:50Z
dc.date.issued2013-06-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33207
dc.descriptionExternal shopping malls in the context of urban sprawl have, according too much of the previous research, had a negative connotation when it comes to urban planning and a sustainable society. In recent years, some of this research on the issue has changed course towards that it might be some positive opportunities and elements in this development, given that it follows certain patterns. This latter development is what we have chosen to look deeper into in our study, Sustainable urban sprawl. The shopping mall Allum in Partille center has been the subject of this case study, to explore how people's shopping habits and travels in connection with these purchases has been affected by the establishment of an external shopping mall from a sustainability perspective. The method we used was a questionnaire distributed at workplaces in Partille. The collected data were then analyzed by using some of the dominant urban planning theories, for thus underpin our analysis. We have supplemented the study with a collection of information on existing and planned shopping centers in Gothenburg region. Our study shows that external shopping centers located in already developed areas, with an existing social structure, can help to create a more compact city with fewer and shorter shopping trips, and more sustainable transport choices when purchasing goods and services.sv
dc.description.abstractExterna köpcentra i kontexten urban sprawl har, enligt en stor del av den tidigare forskningen, haft en negativ klang när det kommer till stadsplanering och ett hållbart samhälle. På senare år har en del av forskningen kring denna problematik bytt kurs mot att det kan tänkas finnas positiva möjligheter och inslag i rådande utveckling, givet att det följer vissa mönster. Denna senare utveckling har vi valt att titta närmare på i vår studie. Köpcentrat Allum i Partille centrum har varit föremål för den här undersökningens fallstudie, för att utröna hur människors inköpsvanor och resor i samband med dessa inköp påverkats av etableringen av ett externt köpcentra ur ett hållbarhetsperspektiv. Vi har använt oss av en enkät som delats ut på arbetsplatser i Partille. Den insamlade datan har därefter analyserats med hjälp av dominerande stadsplaneringsteorier, för att på så sätt underbygga våra analyser. Vi har kompletterat studien med en informationsinhämtning om befintliga och planerade handelscentra i Storgöteborg. Vår studie visar att externa köpcentra som placeras i redan exploaterade områden, med en befintlig samhällsstruktur, kan bidra till att skapa en tätare stad med färre och kortare inköpsresor, samt mer hållbara färdmedelsval vid inköp av varor och tjänster.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsats i Geografisv
dc.relation.ispartofseries2013:8sv
dc.subjectSTADSUTGLESNING, HÅLLBARHET, STADSUTVECKLING, PARTILLE, INKÖPSRESOR, SEMIURBANsv
dc.subjectURBAN SPRAWL, SUSTAINABILITY, URBAN DEVELOPMENT, PARTILLE, SHOPPING TRIPS, SEMI-URBANsv
dc.titleHållbar stadsutglesning. Om människors inköpsresor och färdmedelsval före och efter etableringen av Allum köpcentrasv
dc.typetext
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / Department of Economy and Societyeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record