Svaveldirektivets påverkan på skogsindustrins transportstruktur och logistikstrategier
Abstract
Internationella
Sjöfartsorganisationens
(IMO)
beslut
om
att
sänka
tillåten
mängd
svavelinnehåll
i
det
marina
bränslet
till
0,1
%,
i
så
kallade
ECA-‐områden
från
och
med
år
2015
har
upprört
svenska
skogsindustrin.
Haven
runt
Sverige
ingår
i
ECA
och
för
att
uppnå
det
nya
svaveldirektivet
måste
rederierna
göra
vissa
åtgärder,
vilket
kommer
öka
transportkostnaderna
för
att
transportera
gods
med
fartyg
från
Sverige.
Svenska
skogsindustrins
export
går
mestadels
med
fartyg
och
det
finns
en
möjlighet
att
skogsindustrin
kommer
flytta
över
gods
från
sjöfart
till
landtransporter
på
grund
av
svaveldirektivet.
Hur
stora
transportkostnadsskillnaderna
är
mellan
olika
transportalternativ
påverkas
av
flera
osäkerhetsfaktorer
så
som
prisutveckling
för
bränsle.
Andra
restriktioner
för
sjöfarten,
så
som
utsläpp
av
kväve
och
hantering
av
ballastvatten,
förväntas
också
blir
striktare
i
framtiden.
Syftet
med
denna
uppsats
är
att
undersöka
vilken
påverkan
svaveldirektivet
och
osäkerhetsfaktorer
har
på
Svenska
skogsindustrins
transportstruktur
och
logistikstrategier.
Vi
har
valt
att
göra
fem
intervjuer
med
representanter
från
de
fyra
största
företagen
i
svenska
skogsindustrin,
sett
i
omsättning,
som
metod
för
att
göra
detta.
De
fyra
företagen
är
SCA,
Stora
Enso,
BillerudKorsnäs
och
Holmen.
Tidigare
studier
gjorda
inom
området
har
prognostiserat
att
gods
kommer
överflyttas
till
landtransporter
på
grund
av
svaveldirektivet.
Våra
resultat
visar
också
att
företagen
kommer
att
överflytta
gods
till
landtransporter.
Överföringen
kommer
vara
större
ju
längre
söder
ut
i
landet
produktionsanläggningarna
ligger.
Massa-‐
och
pappersprodukter
kommer
främst
överföras
till
tågtransporter
och
sågade
trävaror
till
lastbilstransporter.
Gods
som
tidigare
skeppades
ut
från
hamnar
på
östkusten
kommer
istället
skeppas
ut
från
hamnar
på
västkusten
i
större
utsträckning
för
att
minska
transporttiden
inom
ECA-‐området.
Vidare
visar
resultatet
att
företagen
ej
skriver
avtal
med
rederier
längre
än
år
2015
utan
istället
skriver
långa
flexibla
avtal
med
järnvägsoperatörer
som
möjliggör
en
ökning
av
gods
som
strategi
för
att
hantera
svaveldirektivet.
På
så
vis
har
de
skapat
kapacitet
att
förändra
transportstukturen
när
kostnadsbilden
för
olika
alternativ
blir
kända
år
2015.
Hårdare
restriktioner
av
andra
utsläpp
eller
hantering
av
ballastvatten
för
sjöfarten
är
inget
som
i
nuläget
påverkar
logistikstrategierna.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-06-27Author
Turesson, Marcus
Weddmark, Alexander
Keywords
Svaveldirektivet, ECA-området, Svenska skogsindustrin,Transportstruktur
Series/Report no.
Logistik
12/13:4
Language
swe